Legger seg flat
- Jeg tok grundig feil om fotballandslaget, sier NRK-kommentator Jan Petter Saltvedt (57).
Legger seg flat
- Jeg tok grundig feil om fotballandslaget, sier NRK-kommentator Jan Petter Saltvedt (57).
- Blir litt dumt
Annonsørinnhold
Vanvittige BlackWeek-tilbud
Truet med å klikke
- Blir litt dumt
Mer om
MILANO (Dagbladet): Bare timer før Norge møter Italia på San Siro legger NRK-kommentator Jan Petter Saltvedt seg flat.
- Jeg tror ikke vi går til VM. All empiri tilsier at vi ikke kommer dit, sa Saltvedt til Dagbladet i mars.
Søndag ettermiddag forteller NRK-kommentatoren:
- All 2025-empiri tilsier at vi kommer til VM. Det har blitt et år som ingen kunne forutse. Jeg tok grundig feil. Og det er jeg veldig glad for på vegne av fotballnasjonen Norge.
Saltvedt fortsetter:
Dette er et eventyr som har dukket opp litt fra ingenting. Jeg hadde fortsatt følelsen av bortekampen mot Ãsterrike i kroppen da vi kom til mars (Norge tapte 1-5). Jeg hadde ennÃ¥ ikke begynt Ã¥ se resultatene av planen StÃ¥le Solbakken hadde lagt i løpet av vinteren. NÃ¥ har den virkelig vist seg.
Da vi kom til juni, trodde jeg ennå ikke at Norge skulle vinne gruppa. Playoff takler vi aldri. Det er først siden oktober at jeg har begynt å tenke at VM er realistisk. Det er imponerende det Solbakken har fått til på et år.
Norge kan tape med haugevis av mål mot Italia i kveld, men likevel gå til VM. 0-8 holder, men ikke 0-9, for eksempel. I løpet av høsten har det meldt seg et nytt spørsmål:
Kan Norge komme til en VM-finale neste sommer? Carl-Erik Torp og Drillo er blant røstene som hevder dette.
Jeg tenker at mine kjære kolleger er på direktesending på tidspunkter hvor adrenalinet har overtatt, sier Saltvedt.
Vi har ennå ikke sett dette laget med ordentlig kvalifisert motstand. Alle stjernetegn har vært med Norge i år. Hvis Israel hadde spilt på sin ordentlige hjemmebane, ville de ha vært mye vanskeligere å møte borte.
Og:
Det er et Italia-lag som er en ynkelig utgave av seg selv. De faktorene skal likevel ikke ta bort noe av æren for det Norge har gjort. Men vi har ikke fått testet oss ennå mot de store nasjonene. à begynne å snakke om hvor langt vi kan gå i VM er helt feil fokus.
Hvordan går det mot Italia i kveld?
Jeg har en følelse av uavgjort. Men akkurat nå merker jeg at adrenalinet tar meg også. Jeg tror Norge vinner 3-1.
Saltvedt presierer:
- Jeg synes forsvaret har fått altfor lite oppmerksomhet for innsatsen sin. Det er naturlig med slike unike spillere offensivt. Men duoen Torbjørn Heggem og Kristoffer Ajer er en av de virkelige nøklene til den overraskende graden av trygghet i laget.
Avspark: klokka 20.45.
Neste avspark - ett klikk unna
🔗 Published by 3 sources - Compare: