Hvem taper?
For 20 år siden ble klassedelingstallet i skolen fjernet. Resultatet lot ikke vente på seg: klassene ble større, og forskjellene mellom kommunene økte.
Er samfunnet villig til å ta konsekvensene av å fjerne lærernormen?
Du leser nå et leserinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.
I 2018 ble lærernormen innført nettopp for å sikre at alle elever skal ha tilgang til en god og likeverdig opplæring – uavhengig av hvor i landet de bor eller hvor presset kommuneøkonomien er. Normen setter et tak på maksimalt 15 elever per lærer på småtrinnet, og maksimalt 20 på mellom- og ungdomstrinnet.
Derfor er det både oppsiktsvekkende og urovekkende at flertallet i Kommunekommisjonen nå foreslår å skrote lærernormen. Har det noe å si? Ja, i aller høyeste grad.
Uten normen finnes det ingen begrensninger for hvor mange årsverk som kan kuttes når budsjettene strammes inn. Da vil det i praksis være kommuneøkonomien – ikke elevenes behov – som bestemmer hvor mange elever hver lærer skal ha ansvar for. Konsekvensen kan bli klasser med svært mange elever, noe som vil medføre mindre tid til oppfølging av hver enkelt elev.
Er vi virkelig villige til å gamble med barnas læringsmiljø på denne måten?
Hvem taper? Alle elevene taper.
Lærernormen handler om å satse på barn og unge. Å fjerne den er i realiteten å nedprioritere skolen. Vi trenger en skole der læreren har tid til hver enkelt elev, der det er rom for tilpasset opplæring, der vi kan forebygge utenforskap. Vi trenger en skole der trivsel, læring og utvikling ikke er avhengig av postnummer eller kommuneøkonomi.
Vi ønsker en fellesskole – ikke en forskjellsskole.
Å fjerne normen vil være å bevisst legge til rette for å øke forskjellene i opplæringstilbudet til elevene. Vi får ikke en fellesskole – men en forskjellsskole.
Husker partiene hva dere gikk til valg på?
I forkant av stortingsvalget i 2025 ble alle politiske partier utfordret på hva de ville gjøre med lærernormen. Svaret var klart den gang: Ap, H, KrF, MDG, Rødt, Sp, SV og Venstre gikk alle til valg på å bevare lærernormen.
Vi appellerer derfor til alle lokalpolitikere i kommunen vår: Snakk med moderpartiet ditt! Forklar hvorfor dette forslaget vil gjøre skolene våre dårligere og gi nye utgifter. Det er dyrere å reparere utenforskap, enn å bruke penger på forebygging og inkludering.
Elever fortjener lærere som har tid til dem. Derfor må vi bevare lærernormen.
Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal