Lokalsamfunn tordner: - Fikk én SMS
Mørke omkjøringer, kilometerlange skoleveier og et milliardprosjekt på brems preger Stange. Slik svarer Bane Nor på kritikken.
Kort fortalt
- Dobbeltsporet gjennom Stange er utsatt til tidligst 2032 grunnet miljøinnsigelser og dårlige grunnforhold.
- Beboere i Stange opplever lange omkjøringer og utrygge skoleveier på grunn av stengte jernbaneunderganger.
- Det er bekymring for trafikksikkerheten, spesielt for barn, på de smale og dårlig belyste omkjøringsveiene.
- Bane Nor beklager ulempene og jobber med planer for å redusere dem, men forsinkelsen mot Hamar er nå forventet å vare til 2032.
Sammendraget er laget av ChatGPT og godkjent av Dagbladet.
Dobbeltsporet gjennom Stange skulle etter planen stå ferdig i 2027.
Nå er åpningen utsatt til tidligst 2032, til tross for investeringer på flere titalls milliarder kroner.
Ifølge Bane Nor skyldes forsinkelsen krevende grunnforhold og strenge miljøkrav i det vernede våtmarksområdet Åkersvika, samt at Hamar stasjon ennå ikke er klar.
Samtidig opplever beboere i Stange sentrum store konsekvenser i hverdagen.
Barn får kilometerlang skolevei
To av tre jernbaneunderganger i sentrum er stengt.
Barn som tidligere hadde noen hundre meter til skole og idrettsanlegg, må nå gå eller kjøres flere kilometer rundt anleggsområdet.
Opptil 300 husstander må også bruke en mørk og dårlig belyst omkjøringsvei etter at hovedveier er stengt i opptil to og et halvt år.
Ifølge beboerne har Bane Nor søkt om stenging i seks måneder av gangen, mens den reelle konsekvensen for dem er sammenhengende omkjøring i rundt to og et halvt år.
Geir Langseth, som er talsperson for naboene, sier at trafikksikkerheten er vurdert ut fra hvor lenge en vei formelt er stengt.
- De kunne søkt om to og et halvt år med én gang, men det har de ikke gjort, påstår han.
Frykter for barnas sikkerhet
Beboerne sier at de er særlig bekymret for trafikksikkerheten for barna som nå må bruke omkjøringsveiene til skole og barnehage.
De peker på smale veier, dårlig belysning og økt biltrafikk.
- Barn i enkelte boligfelt har bare én gang- og sykkelrute ut av området, samtidig som at biltrafikken har økt betydelig, forteller Felix Volpe, som har barn i lokal barnehage.
Les hva Bane Nor svarer under!
Dobbeltsporet gjennom Stange:
- Utbygging av nytt dobbeltspor på Dovrebanen mellom Kleverud i sør og Åkersvika i nord, videre inn til Espern i Hamar. Prosjektet omfatter totalt 30 kilometer med ny jernbane gjennom Stange kommune.
- Formålet er å redusere reisetiden mellom Hamar og Oslo, gi flere togavganger, øke kapasiteten for godstransport og forbedre punktligheten på strekningen.
- Opprinnelig åpning var planlagt i 2027, men ny prognose fra Bane NOR peker mot åpning i 2032. Utsettelsen skyldes tekniske og miljømessige utfordringer knyttet til bygging over det vernede våtmarksområdet i Åkersvika.
- Blant hovedtiltakene er en 3,1 kilometer lang jernbanetunnel mellom Kleverud og Espa og bygging av Tangenvika jernbanebru på over én kilometer, Norges lengste jernbanebru.
- Det etableres nytt stasjonsområde på Tangen, og Stange stasjon bygges om.
- Banen tilrettelegges for tog i hastigheter opptil 250 kilometer i timen, og alle krysningspunkter utformes som over- eller underganger uten planoverganger.
- Arbeidet sør i prosjektområdet pågår, mens alt arbeid nord for Ottestad er satt på vent i påvente av avklaring og løsning for traseen gjennom Åkersvika.
Ifølge beboerne forverres situasjonen om vinteren.
Veien er brøytet bredere enn selve kjørefeltet, noe som kan gi et inntrykk av at den er tryggere enn den faktisk er.
- Den ytterste delen er løs snø. Når folk legger seg ut for møtende biler, sklir de rett ut, forteller Marita Karlsen, som også bor i området.
Noen familier vurderer nå å bytte barnehage på grunn av situasjonen.
Langseth sier at beboerne fikk svært kort varsel om stengingen, selv om planene har vært kjent lenge.
- Informasjonen har i hovedsak kommet gjennom én SMS og ellers via media. Ingen oppfølging av ulike etater, påstår han.
Vedum: - For store konsekvenser
Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum, som er fra Stange, sier til Dagbladet at han er bekymret for at prosjektet kan bli stående i ro i flere år.
- Poenget er at sånn som Bane Nor nå har stoppet prosjektet, så kan det ikke fortsette på den måten det har gjort. Det tar altfor lang tid. De totale konsekvensene blir for store, sier Vedum.
Han peker på at forsinkelsen også rammer utviklingen i Hamar, der den nye stasjonen er planlagt som grunnlaget for en helt ny bydel.
Vedum mener det burde vært etablert en midlertidig vei for å avlaste beboerne.
- Det er jo ikke beboernes feil. Da må staten stille opp med ressurser, sier han til Dagbladet.
Han reagerer også på at planene nå kan innebære færre togstopp i området.
- Jernbanedirektoratets forslag nå er at det skal bli færre stopp enn vi trodde, og at direktetogene ikke skal stoppe på Stange og Tangen. Det gjør selvfølgelig at misnøyen blir større, sier Vedum.
- Når banen først er bygd, kan vi ikke ha en løsning som gjør at Stange og Tangen ikke brukes slik det var tenkt. Det der skal vi få endret.
Vedum mener samferdselsministeren bør gå gjennom hele prosjektet fra Stange til Hamar sammen med Bane Nor for å sikre raskere framdrift.
Bane Nor: Beklager ulempene
Bane Nor har blitt forelagt all kritikk som framkommer i denne saken.
Selskapet erkjenner overfor Dagbladet at stengingen vil vare lenge.
Prosjektsjef Anders Linnestad sier til Dagbladet at Jernbanegata må være helt eller delvis stengt fram til 2028.
- Dessverre kommer vi ikke utenom å stenge Jernbanegata helt eller delvis fram til 2028, sier Linnestad.
Ifølge Bane Nor skal det bygges ny gang- og sykkelvei, oppgraderes vann og avløp og utvikles ny stasjon i Stange.
Selskapet sier dagens omkjøring via fylkesvei 222 gjelder fram til sommeren, og at de samarbeider med kommunen og veimyndighetene for å korte ned omkjøringsveiene.
- Vi arbeider nå med detaljerte planer for å redusere ulempene for alle berørte så mye som mulig, sier Linnestad.
Bane NOR opplyser at sentrumspassasjen etter planen skal åpnes igjen etter 1. juli.
Om forsinkelsen mot Hamar bekrefter selskapet at ny prognose peker mot åpning i 2032.
- Vi forstår at dette skaper reaksjoner, men vi trenger mer tid for å ta ned risiko i et svært krevende område, sier Linnestad.
Avviser påstand om langvarig stenging
Bane Nor avviser at det er søkt om langvarig stenging nå.
Ifølge selskapet gjelder dagens arbeidsvarsling kun fram til 1. august, og det er foreløpig ikke søkt om tillatelse for senere faser.
Selskapet understreker at trafikksikkerhet er en del av planleggingen, og oppfordrer bilister til å vise ekstra hensyn i perioden med omkjøring.
Bane NOR sier også at beboere ble informert før jul, og at det ble holdt et eget informasjonsmøte der beboerne var invitert.
Kritikken fra Trygve Slagsvold Vedum ønsker selskapet ikke å kommentere.