Brukes av kriminelle
13 452 bileiere fikk frastjålet skiltene i fjor, viser ferske tall. Statens vegvesen forklarer hva du må gjøre.
En bilfører forsøkte å stikke av fra en kontroll i Drammen. Da politiet fikk stoppet bilen, viste det seg at den var stjålet og at den var påført falske skilter. I tillegg hadde ikke sjåføren førerkort og det var mistanke om rus.
Vi leser ofte om biler som blir brukt i kriminell virksomhet, og som er påsatt skilter som tilhører en annen bil. Denne gang var det NRK Buskerud som meldte om dette.
I fjor ble det meldt inn 13 452 saker til politiet, der bilførere var blitt frastjålet eller hadde mistet skiltene på kjøretøyet sitt. Det viser ferske tall fra Statens vegvesen, som Dinside har fått tilgang til. I 2018 var det tilsvarende tallet rundt 11 000 saker.
På nyere biler tar det bare noen sekunder for en tyv å fjerne skiltene. Mange av de stjålne skiltene blir brukt på andre biler.
Antall skilter som er borte er trolig en god del høyere enn antall saker som meldes inn, anslår Statens vegvesen.
Du får boten
- Vi har ikke tall på antall skilter som er tapt, siden de meldte sakene gjelder kjøretøyer som kan ha både ett og to skilter. I noen tilfeller er det bare det ene skiltet på bilen som er borte, i andre tilfeller begge, forteller seniorrådgiver Lars Odvar Johansen i Statens vegvesen, til DinSide.
Han er tydelig på at dersom du oppdager at skiltene på bilen din er borte, må du melde fra om dette så raskt som mulig:
- Du må melde fra til politiet når du mister skiltene eller de blir stjålet. Dette må du gjøre så fort som mulig. Skilt på avveie kan bli satt på et annet kjøretøy. Det er flere grunner til at noen ønsker å sette andre skilter på et kjøretøy, for eksempel for å utføre kriminelle handlinger eller for å unngå bompenger og parkeringsgebyr.
- Har du ikke meldt ifra, vil disse kravene bli sendt til deg. Har du meldt ifra om tapet av skiltene, har du god dokumentasjon og det er lettere å avvise krav som måtte dukke opp, sier Johansen, som oppfordrer bileiere om å sjekke skiltene på bilene.
Brukes av kriminelle
Tidligere UP-sjef, nå fagdirektør i politidirektoratet, Runar Karlsen, gikk allerede i 2012 ut med en bekymring om økning i antallet tyverier av bilskilt.
Karlsen uttalte at hensikten med tyveri av bilskilt ofte er å skjule annen kriminalitet. Det kan for eksempel være til bruk under vinningskriminalitet. Stjålne skilter kan også settes på biler som frakter ulovlig gods over grensa.
Tap av registreringsskilter kan med andre ord få alvorlige konsekvenser for deg dersom du ikke er rask til å melde fra om dette.
I de fleste tilfeller er det lett å oppdage at skiltene på bilen er borte. Nå forteller politiet imidlertid om at tyvene er blitt mer utspekulerte.
Når de tar skiltet fra en bil, setter de et annet stjålet skilt tilbake på plass. Dermed kan det ta lang tid før bileieren oppdager at skiltene på bilen er borte og melder dette til politiet. Det betyr igjen at de kan bruke de falske skiltene over en lengre periode før de blir tatt.
Slik får du nye skilter
Boten for å bli tatt med falske skilter på bilen ligger normalt mellom 5000 og 7000 kroner. Er bilen brukt i kriminell virksomhet, kan føreren miste førerkortet. I tillegg kan bilen bli beslaglagt, ifølge Vegtrafikkloven.
Etter at du har meldt fra til politiet må du levere dokumentasjonen til Statens vegvesen. Du kan laste opp dokumentasjon fra politiet på dinside på vegvesen.no, eller bestille time på en trafikkstasjon og levere dokumentasjonen der.
Du får nye skilt med nytt registreringsnummer når du er på trafikkstasjonen, eller du kan bestille nye skilt på vegvesen.no og få de tilsendt i posten.