Tragedie i nasjonalpark: To omkom
To savnede klatrere ble funnet omkomne på rundt 2900 meters høyde.
Tirsdag ble to klatrere funnet døde høyt oppe på Mount Rainier i USA, etter å ha vært savnet i flere dager.
Likene ble oppdaget ved Wilson-breen i Mount Rainier nasjonalpark, på rundt 2900 meters høyde.
Det var parkvoktere som først slo alarm etter å ha oppdaget klatretillatelser som var utløpt.
Søndag 18. januar ble det derfor innledet en undersøkelse, opplyser den amerikanske nasjonalparkforvaltningen i en pressemelding.
Advarte mot snøskred
Ifølge People opplyste klatrernes nødkontakter at de ikke hadde hatt kontakt med mennene siden lørdag 17. januar.
Bare dager før de ble meldt savnet, advarte nasjonalparkmyndighetene mot farlige vinterforhold.
I en melding på sosiale medier ble det pekt på raskt skiftende vær, med fare for blant annet snøskred, skriver KING 5 News.
Besøkende i fjellområdene ble samtidig oppfordret til å ta med sikkerhetsutstyr, nødforsyninger og navigasjonshjelpemidler.
Været stanset letinga
Letearbeidet ble raskt satt i gang, men mandag 19. januar satte værforholdene en effektiv stopper for helikopterbruk i området, oppgir nasjonalparkforvaltningen i pressemeldingen.
Først tirsdag klarte bakkemannskaper å nå fram til området ved Wilson-breen. Ved hjelp av observasjonsutstyr fikk de øye på to personer som ikke viste tegn til bevegelse.
Kort tid senere ble det bekreftet at de savnede var omkommet. Rettsmedisinerkontoret i Pierce County opplyser at begge mennene døde av flere stumpe skader.
Dødsfallene er klassifisert som en ulykke.