Herold

- Handler om liv og helse

Kilde: Dagbladet Author: Marthe Småkasin Lien Published: 2026-01-25 09:01:23
- Halvparten fikk ikke

Bare rundt halvparten av de fødende sommeren i fjor fikk det anbefalte jordmorbesøket etter hjemreise, viser ny undersøkelse. Ti prosent fikk verken besøk av jordmor eller helsesykepleier.

- Undersøkelsen bekrefter det vi allerede vet: Jordmødrene leverer svært god kvalitet gjennom hele svangerskaps- og fødselsomsorgen, sier leder i Jordmorforbundet NSF, Sara Fugledal Wiik, til Dagbladet.

Når resultatene svikter på enkelte områder, spesielt etter hjemreise, handler det ikke om kompetanse, men om kapasitet, mener Wiik.

- Jordmødrene gjør en formidabel jobb, men de kan ikke være overalt samtidig. Skal vi sikre gode tjenester for alle kvinner og familier, må vi styrke bemanningen - ikke presse systemet enda hardere.

Svikter på jordmorbesøk

4624 fødende - rundt halvparten av dem som fødte i juni og juli i fjor - har svart på , som er utført på oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet.

Undersøkelsen er et supplement til undersøkelsen de la fram i fjor, som ble utført blant kvinner som hadde født i perioden august 2024 til februar 2025.

Resultatene viste at 8 av 10 kvinner var fornøyd med fødselsomsorgen i Norge.

Undersøkelsen ble kritisert for å utelate de travle sommermånedene juni og juli. Det er disse to månedene den nye undersøkelsen dreier seg om.

Sommerundersøkelsen viser at kvinner som har født i juni og juli er like fornøyde med fødselstilbudet som de som har født andre deler av året, skriver Helsedirektoratet.

Alt er imidlertid ikke rosenrødt. I hovedundersøkelsen svarte cirka én tredjedel av kvinnene at de ikke hadde fått hjemmebesøk av jordmor etter fødselen. I den ferske undersøkelsen for sommeren i fjor, svarer nærmere halvparten det samme:

  • 46 prosent fikk ikke hjemmebesøk av jordmor.
  • 14 prosent fikk ikke hjemmebesøk av helsesykepleier.
  • 10 prosent fikk ikke besøk av verken jordmor eller helsesykepleier.

- Må være tett på

Det var også flere fødende som oppga å ha reist tidligere hjem - null til ett døgn etter fødsel - sommeren 2025 enn i hovedundersøkelsen. Her er tallene henholdsvis 16 prosent mot 12 prosent. Samtidig er det ingen forskjell i hvor fornøyde kvinnene er med liggetiden i de to undersøkelsene, ifølge Helsedirektoratet.

- At liggetiden på sykehus går ned, stiller store krav til oppfølging hjemme. Når mor og barn kommer raskt hjem, må kommunen og helsestasjonen være tett på, sier Fugledal Wiik i Jordmorforbundet.

Hun tar til orde for at psykisk helse i barseltida må tas på alvor.

- Helsetilsynet har nylig minnet oss om alvoret: Fødselsdepresjon kan være forbundet med økt selvmordsfare, og mellom 4000-8000 kvinner i Norge utvikler fødselsdepresjon hvert år. Tidlig oppdagelse og målrettet hjelp er avgjørende. Dette handler om liv og helse for både mor og barn, sier hun.

Wiik framhever jordmor som en nøkkelperson også i barseltida.

- Jordmor har unik kompetanse som omfatter både den nyfødte, moren og familien som helhet. Hjemmebesøk tidlig etter hjemkomst er ikke «kjekt å ha»; det er trygghetsskapende og forebyggende omsorg.

Både den som har født og det nyfødte barnet bør få hjemmebesøk en til tre dager etter at de er skrevet ut fra sykehuset, sier Wiik. Dette er i tråd med anbefalingene fra helsemyndighetene.

- Det er en norm som må realiseres for alle - ikke bare for de mest ressurssterke eller de som bor der tjenesten har høy bemanning, mener Wiik.

Det er også en sterk anbefaling om besøk fra helsesykepleier på dag sju-ti etter fødsel.

- Trygt

Helsedirektør Lofthus sier resultatene av sommerundersøkelsen gjør henne både «stolt og positivt overrasket», men også viser potensial for forbedring når det gjelder kompetanse på barselavdelingene.

I tillegg til at færre fikk hjemmebesøk, viste undersøkelsen også et dårligere resultat når det gjaldt informasjon om barnet på barselavdeling og ved besøk på helsestasjonen i sommermånedene.

Informasjon om kvinnens helse på barsel, scorer også dårligst for sommerfødslene, skriver Helsedirektoratet.

- Det er naturlig at fødeinstitusjoner i enda større grad må flytte/bruke jordmor-ressursene sine til fødsler under ferieavviklingen, og at det er mer bruk av vikarer på barselavdelingene, sier helsedirektøren.

Men overordnet er det «gledelige» resultater, mener Lofthus.

- Det er trygt å føde i Norge, sier hun.

- Vi vet at både helseforetak, kommuner og deres ansatte strekker seg langt for å opprettholde et godt faglig tilbud også i juni og juli. Undersøkelsen viser at kvinner ser at de ansatte står på og gir dem honnør for at de er så gode selv om det er travelt, legger Lofthus til.

Tips oss!Har du video, bilder eller tips? Send til Dagbladet her eller ring oss på 24 00 00 00.

🏷️ Extracted Entities (13)

Sara Fugledal Wiik (person) Helsedirektoratet (entity) Lofthus (entity) Norge (entity) Barsel 🏷️ (keyword) Fødsel 🏷️ (keyword) Helsedirektoratet 🏷️ (keyword) Innenriks 🏷️ (keyword) Kvinnehelse 🏷️ (keyword) Nyheter 🏷️ (keyword) jordmorforbundet 🏷️ (keyword) Jordmorforbundet NSF (organization) Helse (entity)

📊 Metadata

Keywords: jordmorforbundet, kvinnehelse, nyheter, barsel, innenriks, helsedirektoratet, fødsel
OpenGraph Title: - Handler om liv og helse