Død over VW ID.4, leve VW ID. Tiguan
Det bekreftes at VW ID.4 skal ut og at ID.Tiguan etter alt å dømme skal inn.
(Elbil24): Volkswagen ID.4 har med god margin vært den mest solgte elbilen fra merket de siste årene, med nær 43.000 registrerte eksemplarer på veiene.
Men nå tyder alt på at modellnavnet snart er historie.
Ifølge ferske rapporter fra bransjeavisen Automotive News og tyske fagforeningskilder, har Volkswagen bestemt seg for å vrake navnet ID.4 ved neste store oppdatering, og det har vi all grunn til å tro bare er et par måneder unna.
Bilen skal i stedet hete ID. Tiguan.
Tilbake til røttene
Dette er en del av en større snuoperasjon hos biliganten. Volkswagen har innsett at navn som ID.3, ID.4 og ID.5 kanskje ikke vekker de helt store følelsene hos kundene, ei heller internt. Derfor vil de nå børste støv av sine mest legendariske merkenavn.
Tiguan har i en årrekke vært en av verdens mest solgte SUV-er. Ved å døpe om ID.4 til ID. Tiguan, håper Volkswagen å overføre den sterke posisjonen bensin- og dieselutgaven har hatt direkte over til elbilmarkedet.
Det samme gjaldt for ID.2, som ble ID.Polo, og hva for skal eksempelvis gjøres med ID.3? Det lukter ID.Golf lang vei, men la oss vente til vi får vite mer om dette i månedsskiftet mars-april.
Se VW ID.4 gå i "veggen":
Ikke bare navnebytte
Det er likevel ikke bare klistremerket på bakluka som blir nytt. Den nye ID. Tiguan ventes å bli en omfattende oppgradering (facelift) av dagens ID.4.
Vi kan forvente oss:
- Nytt design: Bilen vil få et utseende som er mer i tråd med den nye designspråket vi har sett på konseptbiler som ID. 2all.
- Bedre interiør: Volkswagen har lovet å lytte til kritikken, noe som betyr tilbakekomst av fysiske knapper på rattet og høyere kvalitetsfølelse.
- Tekniske løft: Det ryktes om oppgraderinger på batteri- og ladesiden gjennom den forbedrede MEB+-plattformen.
Mye av dette er allerede annonsert gjennom endringene i ID.Polo, og det er ikke til å stikke under stol at dagens MEB-biler begynner å dra på årene. Endringer er derfor på sin plass, i den grad de tenker at ID.4 skal henge med i konkurransebildet.
Verre går det med dens nære slektning, VW ID.5, som ikke får være med videre som modell i det hele tatt.
Flytter produksjonen
Samtidig som navnet endres, gjøres det grep i kulissene. Ifølge rapportene skal all produksjon av modellen flyttes til fabrikken i Emden. Det betyr at Zwickau-fabrikken, som var først ute med å bygge ID-bilene, mister denne modellen.
Det er foreløpig ikke bekreftet nøyaktig når ID. Tiguan ruller inn på norske veier, men ryktene peker mot en offentliggjøring i våres, med påfølgende lansering senere i 2026.
Hva synes du om navnebyttet? Er ID. Tiguan bedre enn ID.4? Diskuter i kommentarfeltet!
Du leser Elbil24
Følg oss gjerne på Facebook og meld deg på nyhetsbrevet vårt! Bli PRO-medlem for tilgang til medlemsfordeler og alle våre grundige tester og artikler.