Brutal lesning: - Må evaluere
Landslagstrener Marit Bjørgen svarer lurt om egen framtid og på mangelen av eliteutøvere i OL, som har blitt offer for kritikk.
Våren 2024 ble Marit Bjørgen ansatt som assistenttrener på langrennslandslaget for kvinnene - sammen med Pål Gunnar Mikkelsplass. Sammen utgjør duoen et trenerteam med hovedtrener Sjur Ole Svarstad, som har det øverste ansvaret.
Nå er alle på utgående kontrakt.
Det samme gjelder suksessduoen for herrene: Eirik Myhr Nossum og Arild Monsen, som ble nominert til «Årets trener» på Idrettsgallaen.
Dagbladet treffer flere av de nevnte etter at alle OL-plassene i langrenn ble offentliggjort på Ullevaal stadion tirsdag.
Bjørgen: - Glad vi er ferdig
- Det er krevende å være del av et uttak, det er det. Nå er det jo Sjur Ole (Svarstad) som har det siste ordet, men det er ganske intenst, sier Marit Bjørgen til Dagbladet.
- Jeg er glad vi er ferdig med det nå, kan senke skuldra og fokusere på at utøverne er best mulig rustet for OL, fortsetter hun.
Norges OL-tropp, langrenn, kvinner
- Heidi Weng (landslag)
- Kristine Stavås Skistad (landslag)
- Kristin Austgulen Fosnæs (landslag)
- Astrid Øyre Slind
- Karoline Simpson-Larsen
- Milla Grosberghaugen Andreassen
- Julie Bjervig Drivenes
- Ingrid Bergene Aabrekk
I OL-troppen er bare tre av åtte fra elitelandslaget, trent av det trehodete Svarstad/Mikkelsplass/Bjørgen-trollet.
Det blir lagt merke til.
«Avskjedssøknad for Bjørgen»
- Jeg setter spørsmålstegn ved jobben som er gjort, har langrennsekspert Petter Skinstad sagt til Nettavisen.
Kommentator i samme avis Ernst A. Lersveen leverte følgende overskrift kvelden etter uttaket:
«Dette er en avskjedssøknad for Bjørgen».
Han skriver at bare to landslagsløpere er gode nok for OL, og teller ikke Kristine Stavås Skistad (som er landslagsutøver), fordi hun holder fast ved eget treningsopplegg og trener knapt med landslaget.
- Det er kjedelig, sier Bjørgen til Dagbladet om at bare tre landslagsløpere er i OL-troppen:
Nevnte Skistad, Kristin Fosnæs og Heidi Weng.
Fem av åtte herreløpere i langrenn som skal til OL tilhører landslaget.
Landslagsutøverne (kvinner) som ikke skal til OL
Julie Myhre, Lotta Udnes Weng, Margrethe Bergane, Mathile Myhrvold, Nora Sanness og Tiril Udnes Weng.
Bjørgen fortsetter:
- Men det er klart ... vi er fra Norge, og uansett hvilken sponsoravtale man har i panna, så vil vi ha det beste laget uansett. Så er det klart at det er en del på laget vårt som kom skeivt ut fra start av med sykdom, og noen som kanskje ikke presterer det man hadde håpet. Sånn er idretten.
- Føler du deg litt mislykket, siden det er så få med i en OL-tropp?
- Det er idrett, det er klart at det ikke går på skinner bestandig. Men man må evaluere hva som gikk galt. «Hva kunne man gjort annerledes?» Vi har et ansvar der, siden vi har ansvar for de utøverne. Så det må vi ta til oss.
- Det kommer noen nye inn, som har prestert. Julie Drivenes går seg inn på Beitostølen helt fra start av, og Karoline vinner renn i verdenscup. Det er også veldig positivt, vi kan ikke se på det som noe negativt. Selv om det følelsesmessig er tøft for dem på landslaget som hadde et mål å komme til OL, men som ikke klarer å innfri.
Bjørgen om framtida: Vil være med
Hun svarer «absolutt» på om hun vil være med videre etter denne sesongen. Neste sesong er det VM i svenske Falun.
- Det er jo læring og utvikling for meg òg.
- Du har lyst til å være med i et VM i Falun?
- Det kan være muligheter for det, hehe. Det får vi ta til våren, sier hun med et veldig lurt smil.
- Hvor mye kan du si om prosessen?
- Det har ikke vært en prosess ennå. Det blir vel en etter OL.
Langrennssjefen: Vil ha med Bjørgen
Cathrine Instebø, daglig leder - langrenn i skiforbundet, sier at hun håper at trenerkabalen for neste sesong er lagt i april.
Nå er fokuset på OL, som begynner 6. februar i Nord-Italia.
- Vi vil absolutt ha henne med videre, sier Instebø om Bjørgen.