- Ekstremt farlig for Trump
Dagbladets USA-ekspert Marie Simonsen mener reaksjonene etter at sykepleieren Alex ble drept er starten på et grasrotopprør.
- Det fremstår som en ren henrettelse.
Det sier Dagbladets kommentator og USA-ekspert Marie Simonsen etter den nyeste skytingen i Minnesota lørdag.
En amerikansk statsborger, den 37 år gamle intensivsykepleieren Alex Jeffrey Pretti ble skutt og drept, ifølge nyhetsbyrået AP.
Mennene som skjøt var føderale agenter, ifølge politimester i Minneapolis, Brian O’Hara.
Det er i skrivende stund ikke bekreftet om mennene var såkalte ICE-agenter, altså agenter i Immigration and Customs Enforcement.
Simonsen mener videoen av skytingen er et bevis på manglende kompetanse.
- Ute av kontroll
- Videoen viser at de satt oppå ham og hadde full kontroll over ham. Han var ikke en trussel. Så ser du i videoen at en av dem drar opp en pistol og skyter ham. Det er nok en gang et bevis på det de har blitt kritisert for, at de har ikke kompetanse til å drive med det de gjør, sier Simonsen, og fortsetter:
- De er helt ute av kontroll, og vet ikke hvordan de skal deeskalere en situasjon, eller håndtere dette slik vanlige politifolk kan.
Borgermester i Minneapolis Jacob Frey var under en pressekonferanse lørdag sterkt kritisk til hendelsen:
- Jeg så nettopp en video av mer enn seks maskerte agenter som slo ned en av våre beboere og skjøt ham i hjel. Hvor mange flere innbyggere, hvor mange flere amerikanere må dø eller bli hardt skadd før denne operasjonen avsluttes? spurte Frey.
Operasjonen han sikter til er ICEs Operation Metro Surge, hvis uttalte mål er å pågripe og deportere ulovlige innvandrere.
Frey ber Trump om å «handle for å fjerne de føderale agente». Også Minnesota-guvernøren og demokraten Tim Walz er sterkt kritisk til skyteepisoden.
Lørdag kveld kommenterer Trump uttalelsene fra Frey og Walz.
- Ordføreren og guvernøren oppvigler til opprør, med sine pompøse, farlige og arrogante retorikk! skriver Trump på sin egen sosiale medieplattform Truth Social.
- Kruttønne som har eksplodert
Kommentator Marie Simonsen mener at situasjonen kan være et vendepunkt.
Det er bare 17 dager siden trebarnsmoren Renee Nicole Good (37) ble skutt og drept av ICE, noe som har ført til voldsomme reaksjoner.
I går, fredag, var titusenvis av mennesker i Minnesota som demonstrerte mot ICE, slik blant annet The Guardian skrev om.
- Det er den største demonstrasjonen i Minnesota noen gang. Det er demonstrasjoner over hele USA, i sympati med Minnesota. Og så gjør man dette her dagen etter. Det er jo en katastrofe, for ICE, troverdigheten, for Pam Bondi og Kristi Noem, og hvordan de håndterer dette, sier Simonsen, med referanse til justisminister Bondi og sikkerhetsminister Noem.
- Jeg tror at dette er en kruttønne som har eksplodert i Minnesota.
Hun viser til at det har vært demonstrasjoner også i Boise i Idaho.
- Ekstremt farlig
- Det er så dypt «Trump-land »som du kan komme. Det viser det grasrotopprøret mot Trump som nå skjer. Du ser at det er vanlige folk som går ut, helt vanlige folk som sier at de har aldri demonstrert i sitt liv. Men nå føler de at de må gjøre det, sier Simonsen, og legger til:
- Det er jo en bevegelse som er over hele USA, og som sprer seg. Og som kan være ekstremt farlig for Donald Trump.
- Du mener dette kan være starten på et folkeopprør mot Trump?
- Definitivt. Og det ser du jo allerede er begynt.
Simonsen mener det kan være dårlig nytt for Trump, og for republikanerne i mellomvalget i november i år.
- Europa er naturligvis opptatt av Grønland og Davos og alt dette her nå. Men det som skjer på bakken i USA nå, er jo det som virkelig kan stoppe Trump. Jeg tror ikke Trump bryr seg om det, for han skal ikke vinne et valg til. Men for republikanerne er dette et veldig dårlig tegn. Og det er et mellomvalgår, så det kommer til å svi kraftig for dem.
Kommentatoren mener at det neste store spørsmålet blir hva som skjer med ICE.
- Jeg tror at dette, på toppen av alt det som har skjedd, må føre til en større oppvask i Kongressen om ICE sine fullmakter og bevilgningene til ICE, og hvordan de skal brukes, sier hun.
Simonsen beskriver ICE som en paramillitær gruppe som tilsynelatende kan gjøre hva de vil, iført ansiktsmasker.
- Skammer seg
Hun har også merket seg at politiet lokalt flere steder har begynt å gjøre mer motstand mot ICE, og hvordan de utøver makt.
- De skammer seg jo antagelig over hvordan dette skjer. Og det går selvfølgelig ut over dem også, folk får mistillit til alt politi, det undergraver deres arbeid også.
Selv var Marie Simonsen utvekslingsstudent i nettopp Minnesota på begynnelsen av 80-tallet.
- De snakker jo om «Minnesota nice». At folk fra Minnesota blir mobbet litt fordi de er så «nice», så hyggelige, og det er jo faktisk tilfellet. Når Minnesota står opp, da er det alvor. Da har de gått over en grense.