Tilsynssak åpnet: Eia-dokumentar under lupen
Statsforvalteren åpner tilsynssak mot Oslo Universitetssykehus etter VGTV-dokumentaren «Harald og sytepavene».
Oslo universitetssykehus ble i høst klaget inn til Statsforvalteren for bruken av helseressurser i kjølvannet av VGTV-dokumentaren «Harald og sytepavene» med Harald Eia.
I et brev datert 6. januar i år, bekrefter Statsforvalteren at de åpner tilsynssak mot Oslo Universitetssykehus etter dokumentaren.
I dokumentaren følges seks pasienter tett. De intervjues av Eia, og går i terapi på smerteklinikken ved Oslo universitetssykehus (OUS). Her mottar de PRT-behandling, Pain Reprocessing Therapy, av en psykologiprofessor og en smertelege.
Skaleres opp
Underveis i dokumentaren går både pasientene og Eia fra å være tvilende til troende på effekten av den eksperimentelle PRT-metoden.
«Hvis denne behandlingen funker så bra på dem ... dette er jo en helserevolusjon, rett og slett!», utbryter Eia i tredje og siste episode, etter et møte med pasienter som føler seg mye bedre.
«Det er mulig jeg lett blir begeistret for ting, og jeg er kanskje litt godtroende, men dette må jo kunne skaleres opp», sier han i dokumentaren.
Og det var nøyaktig det OUS og Smerteklinikken gjorde.
Etter at dokumentaren ble publisert i slutten av august, kom det en voldsom økning i henvisninger til smerteklinikken ved landets største sykehus.
Dreining av ressurser
OUS satset hardt på PRT-opplæring - to år før behandlere ved sykehuset skal ferdigstille forskning som svarer på hvor godt PRT virker.
Dermed endres tilbudet for smertepasienter, en gruppe som årlig koster samfunnet mange milliarder kroner.
Det er primært denne dreiningen av offentlige helseressurser pasientforeningen CRPS-Fellesskap ønsker at Statsforvalteren skal se på.
CRPS står for Komplekst regionalt smertesyndrom, og er en av diagnosene i dokumentaren. Lidelsen [kjennetegnes av](https://metodebok.no/emne/GKimGEJY/komplekst-regionalt-smertesyndrom/h%C3%A5ndkirurgi-(unn) uforholdsmessig smerte, og oppstår hovedsakelig etter skade eller operasjon.
Pasientforeningen CRPS-Fellesskap har forsøkt å få innsyn hos Smerteklinikken om hva dreiningen av ressursene begrunnes i. De har ikke fått svar.
Håper på åpenhet
Nå som Statsforvalteren åpner tilsynssak, er foreningen optimistisk med tanke på å få vite mer om hva som skjedde da PRT-revolusjonen traff smerteklinikken på OUS.
- Vi er veldig glade for at Statsforvalteren vil gå inn i saken for å se nærmere på om alle aspekter ved VG-dokumentaren er behandlet på riktig måte, for dette handler om pasientsikkerhet og trygghet for pasientene. Vi ser fram til full åpenhet fra OUS sin side. Det handler for pasientene om tillit til systemet, sier leder i CRPS-Fellesskap, Ina Giske, til Dagbladet.
Oslo Universitetssykehus og leder for Avdeling for smertebehandling, Lars-Petter Granan, ønsker ikke å kommentere at Statsforvalteren nå åpner tilsynssak mot dem. De har heller ikke ønsket å kommentere kritikken mot dem i tidligere artikler om temaet i Dagbladet.
- Da vi er innklaget til Statsforvalteren og saken for tiden er til deres vurdering, ønsker vi per nå ikke å kommentere saken, skriver pressevakt ved OUS, Anders Bayer, i en e-post til Dagbladet.
I forbindelse med at sykehuset ble klaget inn for Statsforvalteren spurte Dagbladet Harald Eia, produsent Dox Division og VG, som publiserte dokumentaren, om de har bidratt til hallelujastemning. Ingen av dem kjente seg igjen i dette.
- Jeg stoler veldig på at de (pasientene) blir grundig utredet, og på kompetansen til smerteklinikken, sa Harald Eia.