Reagerer på lang sprintløype: – Brutalt
Flere norske løpere slet under sprintprologen i Goms.
Johannes Høsflot Klæbo vant prologen ni tideler foran Erik Valnes. Også Even Northug, Erik Valnes, Oskar Opstad Vike, Mats Opsal, Haavard Moseby og Ansgar Evensen tok seg videre.
Nå reagerer Northug på den 1,5 kilometer lange løypen.
– Det er langt og hardt. Det er brutalt. Jeg så bare stjerner på slutten der. Personlig synes jeg det er for langt, sa Northug til NRK.
NRKs eksperter Jann Post og Fredrik Aukland diskuterte lengden på NRK Sport radio.
– Jeg tenker at en sprint skal være kortere enn dette, sa Aukland.
Også på kvinnenes sprintprolog ble det store forskjeller, og Tiril Udnes Weng og Ane Appelkvist røk ut.
– Det var seigt. Jeg startet nok litt for rolig og klarte ikke å få opp farten, sa hun til Viaplay etterpå.
Ane Appelkvist Stenseth var i mål over 32 sekunder bak Svahn. Et nestenfall ødela for trønderen.
– Jeg tapte mye fart på det, og i den siste bakken ble jeg potte stiv og litt stresset, forklarte Stenseth til Viaplay.
Det skilte over 15 sekunder fra vinnertiden og 30.-plassen.
– Uvanlig stor differanse. Det sier litt om hvor tøffe forholdene er i løypa, sa Viaplays langrennsekspert Niklas Dyrhaug.
Blant kvinnenes prolog var det Helene Ekreim Haugsen som ble beste norske på 7. plass. Hun gikk i mål 9,36 sekunder bak kvalifiseringsvinner Linn Svahn.
Margrete Røssum Dyrhovd ble nummer 14, mens Hedda Bakkemo endte på 16.-plass. Litt lenger ned havnet Julie Bjervig Drivenes, som gikk videre som nummer 27.
I OL blir Kristine Stavås Skistad det sterkeste sprintkortet for Norge. Konnerud-løperen kjører eget opplegg og ble ikke med til verdenscupen i Goms.
Helgens konkurranser er de siste før OL i Nord-Italia. Den olympiske langrennssprinten gås i klassisk stil i Val di Fiemme 10. februar.
🔗 Related Articles (5)
View Graph