Innrømmer skyld
Magnus Carlsen (35) tar sin del av ansvaret for bråket mellom ham og Fide. Kritikken fortsetter likevel. - Ingen er imponert.
Magnus Carlsen (35) regjerer fortsatt på verdenstoppen i sjakk. I romjula vant han to nye VM-gull i henholdsvis hurtigsjakk og lynsjakk. Siden han vant VM for første gang i 2013, har han faktisk ikke gått ett eneste år uten å vinne en verdensmestertittel.
Men Carlsen har også skapt overskrifter med utenomsportslige hendelser. Sjakkesset har blant annet utfordret klesregelverket og hevet stemmen om Hans Niemanns påståtte juks. Carlsen har i tillegg stått over VM i klassisk sjakk siste åra, noe som har vakt oppsikt.
Under hurtigsjakk-VM i Qatar i 2024 eskalerte det og nordmannen endte med å trekke seg fra turneringa etter jeans-problemer.
- Nå er det full krig med Fide, sa han den gang.
Innrømmer skyld
I et intervju med spanske El Mundo tar Carlsen nå sin del av skylda for oppstyret som har fulgt ham siste åra.
- Jeg husker at en person, som jeg ikke vil avsløre, sa at han stadig vekk møtte idioter hver gang han spilte, og at han ikke kunne forstå hvorfor. Det er tydelig at han også var problemet. Så jeg begynner å tenke at kanskje jeg også er en del av problemet, sier han.
Han møtte avisa sammen med Hikaru Nakamura og Levy Rozman, mer kjent som GothamChess, i forbindelse med et arrangement i Barcelona denne uka. Der snakket han også ut om oppstyret i Qatar, som endte med han trakk seg.
- Samtidig var det som skjedde i Qatar følelser. Dagene er lange, og noen ganger kan jeg bli overveldet, og det er en del av livet, fortsetter Carlsen til avisa.
Nordmannen sier han har lett for å slippe ut følelsene sine, heller enn å holde dem inne, men er også fornøyd med at han har kommet seg gjennom det han omtaler som tøffe tider.
Med et glimt i øyet forteller Carlsen at han fortsatt er god i det han gjør, noe som gjør alt litt mer uutholdelig for andre.
Stadig kritiske
Carlsen og Nakamura har flere ganger vært kritiske til Fide, og i intervjuet sammen med Rozman fyrer sistnevnte løs mot organisasjonen som styrer sjakkverdenen.
Han påstår at Fide ikke bryr seg om spillerne, bare om organisasjonen. Fide skriver i en e-post til Dagbladet at de respekterer Rozmans meninger og at han har gjort en god jobb i promoteringen av sjakken.
- Påstanden om at Fide ikke bryr seg om spillerne sine, støttes ikke av sportens økonomiske og strukturelle virkelighet.
Se hele Fides svar nederst i saken.
Både Nakamura og Carlsen følger opp Rozman i intervjuet. Amerikaneren mener at det Fide aksepterer for mange, i tillegg til å ta betalt for, lisenser til å kalle turneringer verdensmesterskap - slik at flere kan kalle seg verdensmester.
- Merket blir utvannet og jeg liker det ikke. Fide vil miste prestisje fordi den klassiske verdensmesteren ikke lenger blir ansett som den beste i verden. Det er derfor jeg er så skeptisk til alt som er relatert til Fide, sier han.
Carlsen er noe mer moderat i kritikken, men sender likefullt stikk til toppene i sjakkens øvste organ.
- Ingen av oss er spesielt imponert over Fides forsøk på å kapitalisere på online sjakk de siste seks-sju åra. Jeg applauderer forsøkene på å spille raskere partier som klassisk sjakk, men vi får se. Alt i alt er jeg veldig glad for å ikke måtte forholde meg til Fide i, la oss si, minst 350 dager i året, sier Carlsen.
Dette sier Fide
Fides budsjett har økt betydelig, mens avgifter for nasjonale forbund og spillere har blitt redusert. Denne veksten påvirker direkte de profesjonelle forholdene.
Vi har utvidet turneringskalenderen med flere store arrangementer (Grand Swiss og World Rapid and Blitz Teams, World Corporate, sjakk-OL for funksjonshemmede, Grand Prix-turneringer for kvinner). Disse arrangementene gir flere inntjeningsmuligheter for et bredere spekter av spillere.
Premiene for alle – inkludert kvinne- og ungdomsturneringer – har økt betydelig. Vi har flyttet arrangementer til nye globale markeder for å finne nye sponsorer. Dette inkluderer partnerskap med private stiftelser og internasjonale selskaper.
Vår forpliktelse til samfunnet går utover elitenivå. ChessMom-initiativet gir støtte til mødre, og vi tilbyr også hjelp til eldre spillere.
Fide gir utviklingstilskudd til over halvparten av medlemslandene sine. Denne finansieringen støtter lokale turneringer og trening for spillere som ennå ikke er profesjonelle.
Vi har diversifisert stedene for turneringer og forbedret spilleforholdene for spillerne. Vi har også inngått samarbeid med influensere for å promotere sjakk. Vi er fortsatt åpne for profesjonelt samarbeid med alle interessenter i sjakkmiljøet.
Carlsen skal spille mye sjakk i 2026 også, blant annet i Norway Chess som nylig offentliggjorde at de flytter til Oslo fra Stavanger.
Det spilles på Deichmann i Bjørvika 25. mai til 5. juni.