Reiser hjem: I sorg
Halvor Egner Granerud er ferdig med skiflygings-VM. 29-Äringen er i sorg etter dÞdsfall i familien.
Reiser hjem: I sorg
Halvor Egner Granerud er ferdig med skiflygings-VM. 29-Äringen er i sorg etter dÞdsfall i familien.
Skiflygings-VM i Oberstdorf i Tyskland gÄr uten Halvor Egner Granerud. Asker-hopperen mislyktes i treningshoppene og ble ikke tatt ut til kvalifiseringen torsdag ettermiddag.
Dermed ryker det individuelle VM-rennet som gÄr over to dager fredag og lÞrdag. Granerud er heller ikke aktuell til lagkonkurransen sÞndag.
- Jeg skal prÞve Ä fÄ flybilletter hjem sÄ fort som mulig. Jeg var soleklar sist av de seks norske pÄ trening. Jeg blir ikke med videre som reserve heller. Da er det ikke noe poeng Ä stÄ her nede og sparke grus, sier Granerud til Dagbladet.
Nedturen kan toppe seg med at han ikke kommer til Italia-OL i februar. Norge har bare tre plasser. Siste frist for Ă„ melde inn laget til Olympiatoppen er sĂžndag.
Domen Prevc vant kvalifiseringen i dag. For nordmennene endte det slik:
- Benjamin Ăstvold - 5
- Marius Lindvik - 9
- Johann André Forfang - 12
- Kristoffer Eriksen Sundal - 13
For Halvor Egner Granerud ender det opp med Ă„ bli en brutal uke. Etter at han ikke klarte Ă„ sikre en fjerde OL-plass til Norge i Japan sist helg, kom det triste nyheter hjemmefra.
- Det var en tung tur tilbake fra Japan. Det var mye som gjorde at hjemturen ble tÞff. Jeg visste at farmoren min (Evy Granerud) lÄ for dÞden. Men heldigvis rakk jeg hjem. Jeg dro rett fra flyplassen til SÞndre Borgen i Asker. Jeg fikk brukt hele mandagen der. Hun dÞde tirsdag.
Evy Granerud - moren til Halvors pappa Svein - ble 89 Är.
- Hva betydde hun for deg?
- Hun betydde veldig mye. Hun fulgte med pÄ det jeg gjorde i hoppbakken. Vi debriefet i etterkant. Hun var glad i Ä fÞlge opp barnebarna og passe pÄ at vi hadde det bra. Det var gÞy at det gikk bra i hoppbakken. Men det viktigste for henne var at jeg hadde det bra, forteller Granerud.
Etter hendelser som dette kommer livet i et perspektiv. Granerud er klar pÄ at hvis han ikke blir tatt ut til OL, sÄ er det fordi han ikke har prestert godt nok.
VM i Trondheim forrige sesong gikk i vasken. à rsaken var at et leddbÄnd i kneet rÞyk etter et fall.
- Hvis jeg ikke drar til OL, er det ikke et stort tap slik jeg har hoppet i Är. Jeg har ikke behov for Ä reise rundt som turist. Men jeg har hatt unormalt mye stang ut, pÄpeker han.
Skihopperen er likevel klar: Han sikter seg inn mot VM i Falun neste vinter.
- Dette er blitt en mellomsesong. Men jeg er fornÞyd med jobben jeg har gjort og progresjonen. Jeg fÞler at jeg er nÊrmere verdenstoppen i Är enn jeg var pÄ samme tid i fjor.
Granerud hÄper Ä komme seg til Norge i lÞpet av fredagen.