Herold

- Vi velger EU, Nato og Danmark

Kilde: Dagbladet Author: Kristina Krogh Published: 2026-01-22 15:58:07
NÅ: - Aksepterer det ikke

Onsdag la USAs president fram nyheten om at det er etablert et rammeverk for en Grønland-avtale.

Grønland

- Vi velger EU, Nato og Danmark

Onsdag la USAs president fram nyheten om at det er etablert et rammeverk for en Grønland-avtale. Torsdag møtte Grønlands regjeringssjef pressen.

NUUK/OSLO (Dagbladet): Grønlands regjeringssjef Jens-Frederik Nielsen holdt torsdag ettermiddag en pressekonferanse med store deler av verdenspressen til stede.

Bakgrunnen er at USAs president, Donald Trump, sa onsdag at det er etablert et rammeverk for en Grønland-avtale og at han ikke lenger tar sikte på å innføre mer toll mot europeiske land.

- Det er en situasjon vi aldri har ønsket å være i. Vi føler det massive presset på landet vårt og på våres allierte i EU, sier Nielsen som gjentar budskapet: «Grønland velger det Grønland som vi kjenner i dag. Som en del av kongeriket Danmark».

- Vi velger EU, Nato og Danmark, sier han.

Han utdyper at landet setter stor pris på den internasjonale støtten som Grønland har fått.

- Ingen andre enn Grønland og kongeriket Danmark har mandat til å gjøre avtaler for og om Grønland uten oss. Når det gjelder avtalen, så vet jeg ikke konkret hva som ligger i den, sier Nielsen.

- Når det gjelder ønsket om å eie Grønland ... Fram til i går så kunne vi ikke utelukke noe som helst. Vi har søkt respektfull dialog gjennom de rette kanalene fra start. Nå opplever jeg at det også er det som er i ferd med å skje, sier han videre.

- Klare for å diskutere mye

En journalist fra Financial Times viser til at det skal ha vært diskusjoner om amerikansk suverenitet over enkelte deler av Grønland. En slik løsning avvises blankt av Grønlands regjeringssjef.

- Vi er klare for å diskutere mye, og vi er klare for å forhandle om et bedre partnerskap - men spørsmål om suverenitet er en rød linje. Integriteten og våre grenser, internasjonal lov ... Alt dette er en tydelig grense som vi ikke aksepterer at noen trår over. Det er ikke rart i det hele tatt.

- Men gjennom et sterkt samarbeid, med respekt for hverandre, under rammeverket vi allerede har gjennom Nato og i forsvarssamarbeidet med Danmark og USA, så kan vi gjøre langt mer. Da kan samarbeidet bli enda sterkere, sier han videre.

Grønlands regjeringssjef reagerer igjen kraftig på tonen USAs president Donald Trump har brukt i sin omtale av Grønland den siste tida.

- Grønland aksepterer ikke tonen som har blitt brukt. Vi er verdige allierte og har stått skulder ved skulder med USA i flere tiår, sammen med Danmark, sier Nielsen.

Det var først onsdag, i sin tale under Verdens økonomiske forum i Davos, at USAs president sa at han ikke vil bruke makt for å skaffe seg Grønland.

- Inntil i går, kunne vi ikke utelukke noe som helst, sier Nielsen under pressekonferansen torsdag og videre:

- Jeg er glad og fornøyd med det han sa.

Positiv

Torsdag sa Grønlands utenriksminister Vivian Motzfeldt at hun er positiv til avtalen mellom Nato-generalsekretær Mark Rutte og USA-president Donald Trump.

I en skriftlig uttalelse understreker hun at Nato ikke har forhandlet på vegne av Grønland.

- Det er ikke inngått en formell avtale om Grønland uten Grønlands deltakelse, sa den grønlandske utenriksministeren Vivian Motzfeldt om Trump og Ruttes møte, ifølge nyhetsbyrået Ritzau.

«Helt absurd»

Trumps utspill kom etter et møte med Nato-sjef Mark Rutte onsdag ettermiddag, og reaksjonene har mildt sagt vært blandede:

Grønlandske Aaja Chemnitz Larsen, en av to grønlendere i Folketinget, reagerte kraftig på utviklingen onsdag kveld:

«Det vi i disse dager er vitne til i uttalelsene fra Trump, er helt absurd», skrev Larsen i en oppdatering på Facebook.

Politikeren, som representerer det sosialistiske partiet Inuit Ataqatigiit, som betyr inuittisk samhold, skriver at Nato ikke har noe de skulle ha sagt:

«Ingenting om oss, uten oss.

At Nato i det hele tatt skulle ha noe å si om landet vårt og våre mineraler, er helt på jordet», skrev hun og la til:

«Ingenting kan forhandles om, fordi avstanden mellom oss rett og slett er for stor. Som i ingenting».

🏷️ Extracted Entities (21)

Danmark (place) Grønland (entity) Jens-Frederik Nielsen (organization) Nato (entity) USA (entity) USA-president Donald Trump (organization) EU (entity) Nato-generalsekretær Mark Rutte (organization) Nyheter 🏷️ (keyword) UTENRIKS 🏷️ (keyword) Grønlandske Aaja Chemnitz Larsen (person) Vivian Motzfeldt (person) Davos (entity) Facebook (entity) Financial Times (organization) Folketinget (entity) Helt absurd (entity) Inuit Ataqatigiit (person) NUUK/OSLO Dagbladet (organization) Ritzau (entity) Verdens (entity)

📊 Metadata

Keywords: nyheter, utenriks
OpenGraph Title: - Vi velger EU, Nato og Danmark