Herold

Støre: - Nærmest en besettelse

Kilde: Dagbladet Author: Lars Martin Gimse First seen: 2026-01-22 08:34:54
- Det var uhørt

Jonas Gahr Støre er glad for at Donald Trump har lagt fra seg planene om straffetoll.

Støre: - Nærmest en besettelse

Jonas Gahr Støre er glad for at Donald Trump har lagt fra seg planene om straffetoll.

I går sa USAs president Donald Trump at han ikke har tenkt å ilegge Norge og sju andre land straffetoll likevel. Truslene om straffetoll kom opprinnelig fordi åtte europeiske land sendte soldater til Grønland.

Statsminister Jonas Gahr Støre sier på Politisk kvarter på NRK at han legger til grunn at man kan stole på at det nå ikke blir straffetoll.

- Det var egentlig uhørt å komme med den typen trusler. Vi sendte to offiserer for å planlegge øvelser, og USA visste om det. Det er da helt uakseptabelt å true allierte med straff, sier Støre.

- En besettelse

Statsministeren sier han tar til etterretning at tollplanene ble frafalt i går.

- Det var helt riktig, men med Trump kan ting komme og gå, så vi får følge med. At det forsvant tror jeg var klokt, og det skulle bare mangle, sier Støre.

Etter et møte med Natos generalsekretær Mark Rutte i går kveld, sa Trump at de var enige om et rammeverk for en avtale om Grønland. Hva den innebærer er foreløpig ikke kjent.

Støre tror fremdeles Trump ønsker seg kontroll over Grønland.

- Talen hans i går var på en og en halv time og det temaet han brukte mest tid på var Grønland. Det er nærmest en besettelse for ham, og jeg tror vi må legge til grunn at det fremdeles står veldig sterkt i hans tankesett om hva som er viktig for ham nå, sier Støre.

Kritisk til analyse

Statsministeren mener at det som var viktig i går var at et samlet Europa og Norden komme med tydelige tilbakemeldinger til Trump.

- Også i hans egne rekker fra amerikanske senatorer har det blitt sendt tydelige signaler om at dette er uakseptabelt. På Trumps vis klatret han noe ned, sier Støre.

Statsministeren understreker at det er Danmark som må gjøre vanskelige avveininger i samtaler med USA, men at Norden og Europa står bak Danmark i å forsvare prinsippene om territoriell integritet.

- De skal i alle fall ikke settes under press av en alliert, sier Støre.

Støre får også spørsmål om han klappet for Trumps tale.

- Jeg reiste meg ikke, for å si det sånn. Det er høflig med vanlig applaus på slutten av en tale. Det var en del på første rad som reiste seg, men det gjorde ikke jeg, sier statsministeren.

Støre sier også han er kritisk til Trumps internasjonale analyse,

- Han sa nærmest at land ute i verden eksisterer bare fordi USA eksisterer. Hele den analysen er veldig sentrert rundt USA og ham, og er en måte å lese verden på som vi skal si fra om at vi ikke er enige i, sier Støre.

Ikke Trump-møte i Davos

Han prøver ikke å få til et møte med Trump i Davos.

- Nei, egentlig ikke. Jeg har ikke noe usnakket med ham nå. Det riktige har vært å formidle det budskapet vi har. Dere så jo at jeg tok initiativ til en telefonsamtale sammen med Finlands president, og dere så svaret på det. Det lunet var ikke Trump i, sier Støre.

Trumps respons på Norge og Finlands invitasjon til samtale var nemlig alt annet enn hjertelig.

- Med tanke på at landet ditt besluttet å ikke gi meg Nobels fredspris for å ha stoppet åtte kriger PLUSS, føler jeg ikke lenger noen forpliktelse til å tenke utelukkende på fred, selv om det alltid vil være det dominerende hensynet, men kan nå tenke på hva som er bra og riktig for USA, skrev Trump i meldingen.

🏷️ Extracted Entities (20)

Donald Trump (person) Jonas Gahr Støre (person) USA (entity) Grønland (place) DONALD Trump 🏷️ (keyword) Grønland 🏷️ (keyword) Jonas Gahr Støre 🏷️ (keyword) Nyheter 🏷️ (keyword) Danmark (place) Davos (entity) Europa (entity) Finland (entity) Norden (entity) Norge (entity) Mark Rutte (person) NRK (entity) Natos (entity) Nobels (entity) PLUSS (entity) Politisk (entity)

📊 Metadata

Keywords: donald trump, nyheter, jonas gahr støre, grønland
OpenGraph Title: Støre: - Nærmest en besettelse