Herold

- Skandale

Kilde: Dagbladet Author: Christian Grieg Sander Published: 2026-01-22 06:29:56
- Skandale

Sjokkscener og turbulens i Nederland før OL. Norske stjerner er glad for at de slipper.

Norge reagerer:

- Skandale

Sjokkscener og turbulens i Nederland før OL. Norske stjerner er glad for at de slipper.

Kort fortalt

  • Det har vært stor uro i Nederland på grunn av deres «brutale» OL-uttakssystem.
  • Joy Beune, en favoritt på 1500-meteren i OL, kvalifiserte seg ikke og er knust.
  • Norske Ragne Wiklund mener Nederland bør revurdere uttaksmetodene sine.
  • OL i Milano starter 6. februar, med første øvelse i skøyter 7. februar.

Sammendraget er laget av ChatGPT og godkjent av Dagbladet.

- Driter du deg ut, så er du ute, sier det norske OL-håpet Peder Kongshaug til Dagbladet.

Det har stormet i verdens største skøytenasjon Nederland i forkant av lekene i Italia. Hvorfor? OL-uttaket har nemlig skapt et voldsomt rabalder.

Uttaksreglene i landet som blir Norges kanskje største utfordrer i Milano, blir beskrevet som ekstreme og brutale.

Det er det olympiske kvalifiseringsstevnet (OKT) - altså ett stevne - som avgjør uttaket i Nederland. Systemet har vært praksis i nasjonen i en årrekke, blant annet grunnet antall toppløpere som skal fordeles på få OL-plasser. Det hele kan minne om et såkalt amerikansk uttak.

Derfor brukes OKT som et rent og brutalt uttak basert på prestasjoner der og da. Har verdens beste en dårlig dag der: Da kan én distanse eller hele OL ryke.

Det var akkurat det som skjedde med regjerende verdensmester og verdenscupvinner Joy Beune, som ikke skal konkurrere på 1500-meteren - hvor hun hadde vært en åpenbar gullfavoritt i OL.

- Jeg vil tro at Nederland vil komme til å måtte revurdere sine uttaksmetoder for å unngå slike skandaler på sikt, sier norske Ragne Wiklund til Dagbladet.

Wiklund er også medaljekandidat i OL på blant annet 1500 og 3000 meter. På startsstreken blir altså Beune - som hun vurderer som sin sterkeste konkurrent - fraværende på 1500 meter.

- Det er veldig brutalt at de ikke tar verdenscupen i betraktning i det hele tatt i uttaket sitt. Det er naturlig å forhåndsutta de som soleklart er best. Det velger de ikke å gjøre, og da oppstår slike situasjoner, forteller den norske stjerna.

I etterkant av OKT - som ble avviklet i romjula i Heerenveen - var Beune i tårer og knust. I Nederland ble det hele regnet som en formalitet at stjerna skulle kvalifisere seg til 1500-meteren, hvor hun har vært suveren.

- Hvis noen av de antatt beste ikke blir med, hva har det å si for sporten?

- Det er trist for konkurransen og ikke minst for de personene. Hun har vært stabil både på 1500 og 3000. Hun er min hovedkonkurrent, og så får hun bare gå 3000 meter i OL ... det er veldig kjedelig, og er bare ett eksempel, svarer Wiklund.

Situasjonen rundt Beune har reist spørsmål i Nederland om de beste skøyteløperne burde hatt en beskyttet status i forkant av vinterlekene. I Norge er det vanlig uttakspraksis, som tar utgangspunkt i resultater i verdenscupen og mesterskap.

Flere mener presset som er på uttaksrennet ikke kan sammeliknes med noe annet i skøytesporten, og gjør at resultater oftere kan variere.

- Det uttaksløpet er jo det største stevnet som blir arrangert. Det er større enn OL. Det koker noe så inni helsikke. Vi klarer ikke å forestille oss i Norge hvor stort det er og hvort mye press det er på det uttaket, sier Kongshaug.

Han går som Beune også 1500 meter, og tok nylig EM-gull på distansen.

- Jeg er først og fremst glad for at jeg slipper (et sånt uttaksrenn). Du har ikke råd til å drite deg ut. Det har du ikke i OL heller, men hvis du ryker der, har du ikke muligheten til å vise deg fram i et OL en gang, svarer den norske skøyteprofilen.

- Burde systemet fjernes?

- Det kan jeg ikke si, men det må nok bli revurdert. Jeg synes det er helt greit at de gjør det sånn, svarer landslagssjef Bjarne Rykkje overfor Dagbladet, og smiler.

Norsk-nederlenderen kjenner godt til systemet etter å ha jobbet en årrekke i Nederland.

- Jeg har vært med på systemet selv også, uttaket kommer fra ei tid hvor Nederland var veldig overlegne. Selv om de beste ikke hadde dagen formmessig da, så kvalifiserte de seg uansett. Nå er Nederland der at nivået ikke har gått opp like mye som resten av verden. Da ser man at det blir vanskelig.

Skøytesportens kanskje største stjerne er klar for OL. Her fra VM på Hamar i fjor:

Likevel understerker Rykkje:

- De har fått med seg mange gode som er farlig for oss også.

Skøyteløperne skal konkurrere i Milano i OL, som varer fra 6. til 22. februar. Den første øvelsen er kvinnenes 3000 meter den 7. februar.

🏷️ Extracted Entities (21)

Joy Beune (person) Nederland (place) OL (entity) Milano (entity) Norge (entity) Norske Ragne Wiklund (organization) OKT (entity) OL 2026 🏷️ (keyword) Skøyter 🏷️ (keyword) Sport 🏷️ (keyword) Bjarne Rykkje (person) OL-håpet Peder Kongshaug (organization) OL. Norske (organization) ChatGPT (entity) EM-gull (entity) Hamar (entity) Heerenveen (entity) Italia (entity) OL. Det (organization) OL. Her (organization) VM (entity)

📊 Metadata

Keywords: ol 2026, sport, skøyter