- Dere er helt ute
Tyskerne har terget opp patriotiske dansker. NÄ kommer norske profiler pÄ banen.
HÄndball-EM
HÄnes i Tyskland
Tyskerne har terget opp patriotiske dansker. NÄ kommer norske profiler pÄ banen.
HERNING (Dagbladet): HÄndballgutta har forlatt hjemmearenaen pÄ Fornebu, og skal spille resten av EM i danske Herning.
Boxen, som arenaen heter, har blitt et slags mekka for idrettsarrangement i Danmark. En rekke hÄndballmesterskap og VM i ishockey har gÄtt av stabelen i hallen. Store artister som Prince, Elton John, Rihanna, Kanye West og Metallica har spilt her.
Men hallen ligger i Herning. En by midt pÄ Jylland med 50 000 innbyggere. Eller rettere sagt, ti minutter pÄ utsiden av Herning, Þde plassert pÄ et jorde.
Det er dette tyskerne har gjort narr av foran EM. I en sak hos storavisa Bild ble det fÞr EM trukket fram en gammel dansk humorserie med navnet: «Hvor fand er Herning?»
- En hÄndballhovedstad midt i ingenting, som har blitt latterliggjort pÄ dansk TV. De fleste sportsfans vil lure pÄ hvorfor, skrev avisa.
Til Bild erkjente ogsÄ EHFs mediesjef, Thomas Schöneich, at KÞbenhavn ville hatt stÞrre appell for fans, og at logistikken med Ätte lag, pluss tilreisende fans i en liten by som Herning, er utfordrende.
Men han pÄpeker ogsÄ at arenaen er fantastisk for hÄndball.
Artikkelen skapte sterke reaksjoner i danske medier. Danske BT laget ogsÄ en avstemning hvor leserne fikk stemme pÄ hva som bÞr vÊre hÄndballandslagenes hjemmebane. Boxen fikk 72 prosent av stemmene, godt foran Royal Arena i KÞbenhavn
- Dere er helt ute i Tyskland. Det er en grunn til at hÄndballfesten alltid ender i Herning. Hele byen er giret for hÄndballinvasjon, det mÄ oppleves. Det ville ikke blitt det samme i KÞbenhavn. Det er for stor by til Ä skape samme hÄndballgalskap, meldte avisas hÄndballkommentator Johnny Wojciech Kokborg.
Til tross for en kapasitet pÄ hele 15 000 har allerede gruppespillet bydd pÄ fantastiske scener inne i hallen. De danske herrene trekker fulle hus, og selv pÄ dagene de ikke har spilt, har det vÊrt nÊrmere 10 000 i hallen.
De norske hÄndballgutta har hatt flere tÞffe bataljer i Boxen. De tapte blant annet VM-finalen mot danskene og et patriotisk hjemmepublikum i 2019. TorbjÞrn Bergerud sto i mÄl ogsÄ den gangen.
- Hva synes du om debatten?
- Den beste arenaen i Danmark er her i Herning, da tenker jeg at det er best Ä spille her. Det vil vÊre enklere for tilskuere utenfor Ä komme seg til en stÞrre by, men arenaen her er sÄpass bra at det fÄr veie opp, sier Bergerud til Dagbladet.
FÄ har blitt buet sÄ hardt pÄ i Boxen som Sander Sagosen. Under finalen i 2019 var det fordÞmmelse i norske medier over behandlingen Danmark-fansen ga ham. Men selv tar trÞnderen Boxen i forsvar.
- Jeg synes det er fett at man fÄr det til i «ingenmannsland», en liten by som Herning, og samtidig fylle den opp hver gang. Jeg skjÞnner at det er kjipt med litt vanskeligere overnattingsmuligheter, men at de fÄr det til sier noe om interessen i Danmark, virkelig kult, sier Sagosen til Dagbladet.
- Danmark har god historie med Boxen, og jeg tror de er fornÞyde med Ä spille der. Tyskerne fÄr bare kritisere, men det er en ekstrem arena. Mitt fÞrste mesterskap var VM i Boxen, da fikk jeg se hva de har Ä by pÄ, jeg gleder meg til Ä se det igjen, smiler Kevin Gulliksen.
Etter at danskene tapte for Portugal tirsdag blir det Danmark-Norge i siste hovedrunde-kamp. Den kan bli helt avgjÞrende for om noen av lagene gÄr til semifinale.
- Hvordan blir det Ă„ mĂžte dem der?
- Det blir nok ekstremt, buing og alt det der, men det er ogsÄ kampene som er morsomst Ä spille, svarer Gulliksen.