- Alle amerikanere bør være bekymret
Seks storjury-stevninger fra USAs justisdepartement mot politiske ledere i Minnesota har utløst sterke reaksjoner. Lokale politikere anklager regjeringen for politisk intimidering.
Stevninger ryster
- Alle amerikanere bør være bekymret
Seks storjury-stevninger fra USAs justisdepartement mot politiske ledere i Minnesota har utløst sterke reaksjoner. Lokale politikere anklager regjeringen for politisk intimidering.
- Jeg mener det vi nå ser, er åpenbar intimidering fra den føderale regjeringen, sier byrådsmedlem i Minneapolis Jamison Whiting til CNN.
Han kommenterer nyheten om at USAs føderale påtalemyndighet har utstedt seks storjury-stevninger til ledere i delstaten Minnesota.
- Når man ser at den føderale regjeringen i USA politiserer og bruker makt mot lokalt folkevalgte i byen vår, mener jeg at alle amerikanere i dette landet bør være bekymret, fortsetter han.
Stevningene omfatter Minnesotas guvernør Tim Walz, delstatens justisminister Keith Ellison og Minneapolis-ordfører Jacob Frey, sier ikke navngitte kilder til nyhetsbyråene Reuters og AP.
Dette er en del av en etterforskning som justisdepartementet varslet i forrige uke. Der er blant annet Walz og Frey mistenkt for å ha hindret innvandringsmyndigheten ICE i å gjennomføre en aksjon i St. Paul-området.
De to har vært svært kritiske til ICEs tilstedeværelse i delstaten.
Stevningene omfatter også ordføreren i St. Paul og tjenestepersoner i fylkene Ramsey og Hennepin.
Guvernør Walz kaller etterforskningen en partipolitisk avledningsmanøver.
- Minnesotas innbyggere er mer opptatt av trygghet og ro enn av grunnløse juridiske grep som tar sikte på å intimidere offentlige tjenestepersoner som står skulder ved skulder med lokalsamfunnet sitt.
Minneapolis-ordfører Frey fyrer også løs mot stevningene.
- Vi bør ikke leve i et land der føderal rettshåndhevelse brukes til politisk spill eller til å slå ned på lokale stemmer man er uenig med. I Minneapolis lar vi oss ikke skremme. Vi kjenner forskjellen på rett og galt, og som ordfører vil jeg fortsette å gjøre jobben jeg ble valgt til å gjøre: å holde lokalsamfunnet vårt trygt og stå opp for verdiene våre, skriver Frey på X.
I et intervju med Fox News samme dag som stevningene ble kjent, var beskjeden fra justisminister Pam Bondi klar:
- Enten det er en offentlig tjenesteperson eller en polititjenestemann – ingen står over loven i denne delstaten eller i dette landet. Og folk vil bli stilt til ansvar, sa Bondi.
Visejustisminister Todd Blanche sa imidlertid søndag at Ice-agenten som skjøt Renee Good, ikke vil bli etterforsket.
- Vi setter ikke i gang etterforskning hver gang en polititjenestemann blir tvunget til å forsvare seg mot noen. Vi etterforsker når det er riktig å etterforske, sa Blanche til Fox.
Trump-administrasjonen har sendt tusenvis av Ice-betjenter til Minnesota. Nå er det langt flere Ice-betjenter i Minneapolis enn ordinære politistyrker.