Raser: - Årevis med rasisme
Stjernemodellen kommer med harde anklager mot verdenskjent motehus.
Bella Hadid:
Raser: - Årevis med rasisme
Stjernemodellen kommer med harde anklager mot verdenskjent motehus.
I samarbeid med
Supermodell Bella Hadid (29) går hardt ut mot det italienske motehuset Dolce & Gabbana i sosiale medier. Hun beskylder blant annet det verdenskjente merket for «årevis med rasisme og sexisme».
Motehuset har blitt kraftig kritisert etter et moteshow i Milano, ifølge The Tribune. I helga delte influenseren Lyas en video hvor han kalte showet til Dolce & Gabbana for «50 shades of white», og mente at motehuset bare brukte etnisk hvite modeller.
View this post on Instagram A post shared by Lyas (@ly.as)
Det tok ikke lang tid før flere kastet seg på, deriblant Hadid. Hun beskylder motehuset for å ha vært rasistiske i lang tid.
«Sjokkert over at folk faktisk fortsatt støtter dette selskapet, det er flaut», skriver Hadid under Lyas' innlegg.
Kommentaren har i skrivende stund over 50 000 likerklikk og har fått mer enn 320 svar.
- Årevis med rasisme
I enda en kommentar under samme innlegg, utdypet også 29-åringen sitt synspunkt på motehuset.
«De har vært kansellert lenge... Årevis med rasisme, sexisme, bigotteri, xenofobi... Hvordan er vi fortsatt sjokkerte?», skriver hun.
Responsen Hadid har fått tilbake har vært delt. Noen kaller henne en «dronning som setter karrieren sin på spill for å snakke sannheten», men andre er mer kritiske og advarer modellen om å være forsiktig med uttalelsene sine.
Dolce & Gabbana har foreløpig ikke svart på kritikken.
Dette er riktignok ikke første gang at motehuset har vært involvert i kontroverser.
I et intervju med det italienske magasinet Panorama i 2015, gjengitt av The Guardian, sa begge designerne, Domenico Dolce og Stefano Gabbana, at de var imot at homofile par skulle få barn. De sa at de bare støttet «den tradisjonelle familien».
Året etter fikk merket kritikk for å lansere en sko som het «Slave Sandal». Merket møtte også på reaksjoner under Donald Trumps første presidentperiode fordi de stylet førstedame Melania Trump, noe mange andre designere nektet å gjøre det.
Observert med merkevaren
Hadid har aldri i sin karriere gått på catwalken for Dolce & Gabbana. Likevel har hun ved flere anledninger blitt sett med det italienske merket, melder US Weekly.
Seinest i oktober i fjor bar hun et par bukser fra motehusets 2001-kolleksjon under et besøk i New York, ifølge det amerikanske kjendismagasinet. I februar i 2025 ble hun også sett i et par støvletter fra Dolce & Gabbana under en tur i West Hollywood.
Dette er ikke første gang at modellen offentlig kritiserer et stort motehus. I 2019 uttalte hun at hun «aldri hadde følt seg mektig» mens hun var undertøysmodell, før hun gikk for Rihannas Savage X Fenty-kolleksjon.