Detonerte Solskjær-bombe
The Guardian-journalisten som hadde informasjon om Ole Gunnar Solskjær (52) er på plass i Bodø.
Tema i Bodø
The Guardian-journalisten som hadde informasjon om Ole Gunnar Solskjær (52) er på plass i Bodø.
- Bodø/Glimt - Manchester City, klokka 18.45
BODØ (Dagbladet): Fotballedende medier fra England har inntatt Norge før Champions League-kampen mellom Bodø/Glimt og Manchester City i kveld.
- Jeg følger Manchester United og Manchester City overalt i Europa. Jeg har kanskje ikke vært på så liten stadion som dette. Men jeg liker meg her, sier reporter Jamie Jackson i The Guardian.
- Lysmastene på stadion minner meg om fortida. Det er virkelig «old fashion». Det var sånn det var da jeg vokste opp, sier han om Aspmyra.
For ni dager siden sørget Jackson for å skape «breaking news» i Norge. Det var han som detonerte bomba om at Ole Gunnar Solskjær ikke lenger var favoritt til å overta trenerjobben i Manchester United. Det hadde vært meldt om dette i flere dager.
Jackson røper at han fikk vital informasjon etter at Brighton slo Manchester United 2-1 i FA-cupen 11. januar.
- Michael Carrick har kommet ut av intervjuprosessen som favoritt, meldte han. Og det stemte. Et par dager seinere bekreftet klubben at Carrick var klar for trenerjobben. Han erstatter Rubén Amorim ut sesongen.
Jackson forteller at Solskjær var klubbens favoritt i starten. Men så snudde vinden underveis.
Spekulasjonene har vært mange. The Athletic har skrevet at United-ledelsen mislikte en kampanje for Solskjær. Overgangsguruen Fabrizio Romano var blant dem som stadig meldte positive ting om nordmannen.
- Det er mulig de så på Carrick som en freshere løsning enn Solskjær, som har trent laget før, påpeker Jackson.
- Men det skal sies at Solskjær gjorde det bra som midlertidig trener. Jeg synes også at han gjorde det bra som permanent trener for noen år siden. United kom på tredje- og andreplass.
Foreløpig har valget av Carrick vært lykkelig. Manchester City-spillerne var skamfulle etter 2-0-tapet i byderbyet lørdag. Nå skal de revansjere seg mot Bodø/Glimt.
Jackson mener at det ikke er en selvfølge at Haaland og co. slår tilbake.
- Det er fotball. Du vet aldri. Kunstgresset kan hjelpe dem. Manchester City er åpenbart nok bekymret til at de trener her dagen før kampen. Det er noe de ikke gjør normalt, sier han.
Manchester City training on artificial surface here in Bodo. Rayan Cherki the only player not wearing leggings. Respect 🫡 pic.twitter.com/D7lSUL7Esi— Paul Hirst (@hirstclass) January 19, 2026
Flere spillere uttrykte at de frøs på Aspmyra i går kveld. På X skrev The Times-journalist Paul Hirst:
- Manchester City trener på kunstgress i Bodø. Rayan Cherki er den eneste spilleren som ikke har på seg stillongs. Respekt.
Jackson påpeker at Bodø/Glimt skal opp mot superstjerner.
- Dette minner meg litt om FA-cupen i England. Macclesfield slo ut Crystal Palace forleden. Dette kan være Bodøs mulighet til å gjøre noen liknende, sier han.
Avspark: Klokka 18.45.