- Har skaffet oss et problem
Norge har et USA-problem, ifølge forsker. Nå står vi ved en skillevei - og har to valg, mener han.
Trumps USA:
- Overgripende problem
Norge har et USA-problem, ifølge forsker. Nå står vi ved en skillevei - og har to valg, mener han.
- Dette er et overgripende sikkerhetspolitisk problem for oss. Vi har i de siste 80 åra hatt USA som vår sikkerhetsgarant. Nå har vi to valg. Vi kan enten isolere oss som land, og ikke ha noen allierte i det hele tatt. Det prøvde vi i mellomkrigstida. Det gikk ikke veldig godt.
Det sier direktør Iver B. Neumann ved Fridtjof Nansens Institutt (FNI) til Dagbladet.
Neumann snakker om Donald Trumps vedvarende fokus på - og i økende grad lite vennligsinnede innstilling til - Norge.
- Det andre alternativet er å skaffe oss noen andre allierte. Det kan være land som Japan og Korea, men de er langt unna. Det er åpenbart lettest å alliere seg med andre europeiske land. Så det vi bør gjøre er å knytte oss så nært til Europa som overhodet mulig. Både til enkeltland og til EU.
Raste mot Støre
Mandag ble en meldingsutveksling mellom Trump og Norges statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) kjent for offentligheten.
- Med tanke på at landet ditt besluttet å ikke gi meg Nobels fredspris for å ha stoppet åtte kriger PLUSS, føler jeg ikke lenger noen forpliktelse til å tenke utelukkende på fred, selv om det alltid vil være det dominerende hensynet, skrev Trump blant annet til Støre.
Seinere samme dag hevdet Trump overfor NBC News at norske myndigheter øver politisk innflytelse over hvem som tildeles fredsprisen.
- De liker å si at de ikke har noe med det å gjøre, men de har alt med det å gjøre, sa Trump.
Nobelprisen deles ut av Den norske nobelkomité. Komiteens medlemmer utnevnes av Stortinget.
- Men det er nå slik at Støre og andre øvrighetspersoner fra Norge er til stede når Nobelprisen deles ut. Selv om det ikke er statsministeren som deler den ut, så er han jo involvert. Og Trump liker jo å snakke i store bokstaver, sier Neumann.
- Så her har vi skaffet oss et problem, altså. Rett og slett.
- Står ved en skillevei
Å vende seg mot Europa er heller ikke uten risikoer for Norge, framholder Neumann.
- En ulempe ved det er at det vil splitte det norske miljøet. Senterpartiet og deler av Fremskrittspartiet vil jo ikke inn i EU. Dermed kan vi få en situasjon hvor de blir mer og mer Trump-tilhengere - og ser til USA, mens resten av Norge ser mot Europa, sier han - og fortsetter:
- Det er en splittelse som kan ødelegge den utenrikspolitiske konsensusen vi har i Norge. Så Norge står på en rekke måter ved en skillevei her.
Trump er «veldig opptatt av ros og smiger» - og liker å få priser, framholder Neumann.
- Vi så jo at han var genuint glad som en guttunge da han fikk denne medaljen som Machado ga ham.
- Politisk intensjon
Det er imidlertid ikke hele forklaringen, mener Neumann.
- Jeg tror også det har å gjøre med at han vil markere at på Grønland så har han tenkt å kjøre sitt løp, og han vil markere misnøye med at Norge er blant de europeiske land som stiller seg last og brast med Danmark, sier han - og fortsetter:
- Så jeg tror ikke dette er rent personlig - at han ikke har kontroll over seg selv. Jeg tror også at det er en politisk intensjon med denne «tvitringen».
Forsvarsminister Tore O. Sandvik (Ap) avbrøt mandag sitt vanlige program for å delta i et møte med den dansk-grønlandske delegasjonen i Brussel for samtaler om Grønlands sikkerhet.
- Vi fikk et godt møte med nære nordiske allierte i NATO. Ikke minst også med Grønlands utenriksminister og den danske forsvarsministeren om hva som skjer i forholdet til USA, sier Sandvik til Dagbladet.