Eksperter: Uenig om «bazookaen»
Macron vil bruke EUs «handelbazooka» mot Trump. - Helt riktig, sier Iver B. Neumann. Risikabelt, advarer tidligere ambassadør Kåre Reidar Aas.
Tolltrusselen:
Eksperter: Uenig om «bazookaen»
Macron vil bruke EUs «handelbazooka» mot Trump. - Helt riktig, sier Iver B. Neumann. Risikabelt, advarer tidligere ambassadør Kåre Reidar Aas.
EU forbereder gjengjeldelsestoll mot USA etter at president Donald Trump varslet nye straffetiltak mot europeisk eksport.
Frankrikes president Emmanuel Macron vil be EU ta i bruk EUs «handelsbazooka» hvis USA innfører Grønland-toll.
Europa står ved et veiskille, mener statsviteren Iver B. Neumann. I møte med Donald Trumps handelspolitikk og uforutsigbare utenrikslinje må EU slutte å være passiv.
- Macron har helt rett i å bruke handelsbazookaen, sier Neumann til Dagbladet.
Anti-tvangsinstrumentet, som også omtales som EUs «handelsbazooka», ble vedtatt i 2023. Instrumentet gjør det mulig for EU ikke bare å gjengjelde toll, men også å legge restriksjoner på import og eksport.
Ifølge Neumann er det ironisk at EUs «bazooka» opprinnelig ble utviklet for å håndtere Kina, men at det nå er USA som rammes hardest.
- Amerikanerne oppfører seg så inni hampen dårlig. De tvinger Europa over på kinesiske markeder. Det burde være tankemat for dem, sier han.
Gir Gaullismen rett
Neumann trekker linjene tilbake til Charles de Gaulle, den franske presidenten som på 1960-tallet advarte mot USAs dominans i Europa.
- De Gaulle hadde rett hele tiden. Vi ser nå at gaullismen, ideen om et selvstendig og strategisk Europa, var den rette måten å svare på. Det har vært tabu i Norge å si det, men nå er det blitt en innrømmelse, sier Neumann.
Personlige spill
For Trump er politikk personlig, mener Neumann.
- Det handler om ham, om hans fredspris, om hans image. Da blir alle responser personlige. USA er på vei ut av Europa uansett, spørsmålet er bare tempoet.
Han mener at Europa ikke har noe valg:
- Alternativet til å svare er å bli overkjørt. Macron vet hva han driver med. Dette er sunn forhandlingstaktikk, rett ut av lærebøkene.
Strategisk feilgrep fra USA
Neumann peker på at Trumps politikk undergraver USAs egne interesser. - Siden 2008 har USA selv sagt at Kina er hovedmotstanderen. Hvis det er riktig, burde man holde på venner og allierte, ikke dytte dem fra seg. Dette er dårlig strategisk håndverk. Et nøytralt eller Kina-vennlig Europa er et tap for USA.
Norge må tenke bredt
For Norge handler det nå om å ikke stå alene.
- Vi må tenke bredt: Latin-Amerika, Japan, Sør-Korea. Men våre nærmeste allierte er de europeiske. Vi må legge oss så tett opp til dem som mulig, sier Neumann.
Han mener også at Norge bør vise solidaritet med Danmark i Grønland-spørsmålet.
- Jeg tror Trump faktisk kommer til å ta Grønland. Da er det ekstremt viktig å stå sammen med danskene.
Et remilitarisert Europa
Neumann ser paradokser i Trumps politikk:
- Et sterkt, remilitarisert Europa er ikke et gode for USA. Men det er nettopp det Trumps trusler har bidratt til. Amerikanerne tenker ikke strategisk og langsiktig.
Han peker på energi som et eksempel:
- Vi vet at peak oil og peak gas kommer. Energi er helt avgjørende for sikkerhetspolitikk. Kineserne planlegger for dette. Amerikanerne bare dropper omstilling. Før eller siden må de, og da er Kina langt foran.
Advarer
Tidligere ambassadør i Washington D.C., Kåre Reidar Aas, deler Neumanns bekymring for forholdet mellom USA og Europa - men advarer mot å gå for hardt til verks.
- Vi står i et svært krevende forhold til USA, særlig på grunn av straffetollen som president Trump har annonsert. Den er planlagt fra 1. februar, men ennå ikke iverksatt. I mellomtiden pågår det intens aktivitet mellom europeiske hovedsteder, inkludert Oslo, for å finne ut hvordan man best kan svare, sier Aas, som i dag er spesialrådgiver i Kruse Larsen.
Han understreker at Trump sender blandede signaler.
- Samtidig som han annonserer straffetoll, inviterer han statsminister Støre til et fredsråd for Gaza. Det viser at han ønsker samarbeid, men utspillene skaper usikkerhet.
Aas mener nøkkelen ligger i koordinert diplomati.
- Norge må samarbeide tett med andre europeiske land og opptre samlet. Vi må bli enige om både budskapet til Trump-administrasjonen og hvordan vi konkret skal svare. Det er positivt at saken nå diskuteres i NATO-kretsen i Brussel.
Tydelig og koordinert
EU har varslet at «handelbazookaen» kan bli tatt i bruk dersom USA innfører straffetoll. Aas mener det er et risikabelt virkemiddel.
- Det viktigste er ikke å være «hardest», men å svare tydelig og koordinert. Flere EU-land har foreslått mottiltak mot amerikansk eksport. Det sender et klart signal om at straffetoll mot nære allierte er uakseptabelt, sier han.
Neumann er mer direkte: - Macron vet hva han driver med. Dette er sunn forhandlingstaktikk, rett ut av lærebøkene. Alternativet er å sitte stille og bli overkjørt av USA.
Et mer selvstendig Europa
Neumann mener at Trumps politikk paradoksalt nok kan føre til et sterkere og mer samlet Europa.
- USAs trusler er det viktigste som har skjedd i EU på årevis. Amerikanerne tenker ikke strategisk og langsiktig.
Han peker på energi som et eksempel: - Kineserne planlegger for fremtiden. Amerikanerne bare dropper omstilling. Før eller siden må de, og da er Kina langt foran.
Aas er enig i at Europa må tenke mer strategisk, men understreker behovet for balanse.
- Europa håndterer situasjonen godt så langt. Man viser samhold og koordinerer posisjoner. Det gjelder å finne balansen: svare tydelig, men ikke overreagere.