Frykter kollaps: - Ydmyker Europa
Sveriges tidligere statsminister og utenriksminister Carl Bildt er dypt bekymret for Natos framtid, som følge av Donald Trumps trusler.
Tidligere statsminister:
Frykter kollaps: - Ydmyker Europa
Sveriges tidligere statsminister og utenriksminister Carl Bildt er dypt bekymret for Natos framtid, som følge av Donald Trumps trusler.
I en melding på X gir Carl Bildt uttrykk for at han frykter for at hele Nato-samarbeidet kan rakne.
«Trumps plan for Grønland og Danmark apllauderes på diskret vis i Moskvas aviser. Det risikerer å ende i Natos kollaps og ydmyker Europa. Kreml kunne knapt ønsket seg mer», skriver han.
Bildt, som representerte Moderaterne, var statsminister i perioden 1991-1994, og seinere utenriksminister fra 2006 til 2014.
The Trump 🇺🇸 design on 🇬🇱🇩🇰 is discreetly applauded in the Moscow papers. It risks collapsing the Atlantic alliance, and humiliates the Europeans. The Kremlin could hardly wish for more. pic.twitter.com/yKvJm2Q4Lq— Carl Bildt (@carlbildt) January 19, 2026
Bildts melding på X viser videre til en video fra den britiske kringkasteren BBC, hvor kanalens Moskva-korrespondent Steve Rosenberg går gjennom dagens dekning i russiske aviser.
Der blir det raskt klart at russiske medier og myndigheter fryder seg over kaoset Trump har skapt i Europa.
- Har blitt gal
Avisa Moskovskij Komsomolets omtaler Trump som «den gale overlegen på galehuset», før de skriver:
«I flere tiår har Danmark, som del av Nato, ventet at Russland skulle angripe. Men angrepet har kommet fra Nato. Man får følelsen av at også overlegen på galehuset har blitt gal, og at alt har gått i oppløsning. Men hva kan man gjøre? Han bestemmer. Europa er fullstendig rådløst».
Videre følger de opp:
«Og for å være ærlig: Det er en fornøyelse å se på dette.»
- En gave til russiske myndigheter
Den statlige avisa Rossijskaya Gazeta har en litt annen innfallsvinkel. Ifølge BBCs korrespondent er det ikke spor av kritikk av den amerikanske presidenten.
I stedet blir Trump i en lengre analyse roset for å jobbe for noe som vil sørge for at han «blir en historisk skikkelse som har befestet USAs storhet».
Videre hevder avisa at en amerikansk overtakelse av Grønland vil være en bragd på størrelse med «avskaffelsen av slaveriet».
- Det som skjer nå med Donald Trump og Grønland er en gave til russiske myndigheter. En svekkelse av det transatlantiske båndet mellom USA og Europa, mellom myndighetene i Washington og landets Nato-allierte, vil bli feiret i Kreml, sier Rosenberg og legger til:
- Det avleder oppmerksomheten fra det Russland gjør i Ukraina.