Kommer med Norge-hyllest
City-sjef Pep Guardiola møtte pressen i Bodø, og trakk fram sitt tidligere Norge-besøk.
Pep Guardiola
Kom med Norge-hyllest
City-sjef Pep Guardiola trakk fram sitt tidligere Norge-besøk: - Lofoten er topp.
- Bodø/Glimt - Manchester City, klokka 18.45 tirsdag
BODØ/OSLO (Dagbladet): Pep Guardiola, Erling Braut Haaland og resten av stjernene landet i Bodø like før klokka 15.30. Tre timer senere møtte spanjolen pressen på Aspmyra stadion.
- Du har nettopp ankommet polarsirkelen. Har du egentlig en idé om hva du har havnet i?
- Unnskyld, min venn. Jeg har vært her i Oslo og Lofoten for ett år siden. Det norske folket vet hva det (Lofoten) betyr. Det er helt topp, så derfor kjenner jeg området perfekt - og været også, svarte Guardiola.
Guardiola hyllet også Glimt-trener Kjetil Knutsen:
- Hatten av for Knutsen. De fortalte meg for fem eller seks år siden at de spilte i andredivisjon, og nå spiller de i Champions League og nådde semifinalen i Europa League forrige sesong. Respekt!
Han la til:
- Vi har enorm respekt for dem. Vi hadde et møte før kampen, og jeg sa til dem: «Gutta, dette er et virkelig godt lag. Det blir kaldt, banen er annerledes, vi må tilpasse oss så raskt som mulig, og forhåpentligvis kan vi levere det vi må gjøre.»
Om kunstgresset på Aspmyra delte Guardiola at han er vant til slike forhold.
- Jeg startet i fjerdedivisjon i Spania. Der er det masse kunstgressbaner. Vet du hvor mange kamper som ble spilt på kunstgress? Veldig mange.
Den spanske manageren hadde med seg venstreback Nico O'Reilly på mandagens pressekonferanse.
- Erling er en stor personlighet. Veldig høylytt og utadvendt. En stor karakter i gruppa og viktig for oss, svarte O'Reilly på spørsmål om hvor viktig Haaland er for gruppa.
Glimt står med tre poeng på seks kamper i Champions League, mens City har 13 poeng.