Norsk bekymring: - Absurd
LO er bekymret for norske arbeidsplasser etter Trumps tolltrusler, som de mener er kontraproduktive.
Trumps trusler: - Absurd
LO er bekymret for norske arbeidsplasser etter Trumps tolltrusler, som de mener er kontraproduktive.
Kort fortalt
USAs president Donald Trump har truet med å innføre straffetoll på 10 prosent fra februar, økende til 25 prosent fra juni, mot land som har sendt soldater til Grønland, inkludert Norge.
LOs nestleder Are Tomasgard beskriver Trumps tolltrusler som uakseptable og kontraproduktive, og uttrykker bekymring for norske arbeidsplasser og eksportmarkeder.
Norge eksporterer betydelige mengder sjømat til USA, og tolltruslene kan tvinge norske eksportører til å finne nye markeder, som Kina, hvor etterspørselen etter laks øker.
Statsminister Jonas Gahr Støre kritiserer Trumps bruk av straffetoll som politisk virkemiddel og understreker behovet for dialog og samarbeid med europeiske land for å beskytte norske interesser.
Sammendraget er laget av ChatGPT og godkjent av Børsen.
- Det første ordet som slår ned i hodet er absurd.
Slik oppsummerer nestleder i LO, Are Tomasgard, den geopolitiske utviklinga og dramatikken i helga.
Da kom USAs president Donald Trump med trusler om straffetoll for flere land - deriblant Norge - som har sendt soldater til Grønland.
- Uakseptabelt
Straffetollen på 10 prosent ilegges fra 1. februar, og vil økes til 25 prosent fra 1. juni hvis det ikke inngås en avtale om «fullstendig overdragelse av Grønland».
- Det er helt uakseptabelt å bruke toll mot allierte for å få gjennomslag for stormannsidealene til Trump, sier Tomasgard.
Reaksjonen i Europa har vært svært sterk. I helga var det krisemøter, og EU-ledere har varslet at de ikke vil stemme for handelsavtalen mellom EU og USA som følge av Trumps trusler.
Det vurderes også fra EU om de vil bruke «handelsbazooka», som er anti-tvang-virkemidler, som unionen kan bruke for å straffe handelsrivaler som forsøker å true EU. Det omfatter blant annet restriksjoner på investeringer, tilgang til offentlige innkjøpsordninger og begrensning av beskyttelse av åndsverk.
Eksport til USA
Trumps tolltrusler gjør også at LO blir bekymret.
- Vi er opptatt av arbeidsplassene våre og at markedene skal være velfungerende. Når vi har rettferdige markeder, så har vi sterk konkurransekraft i eksport- og industrinæringen, sier Tomasgard.
Gitt at Trumps tolltrusler blir en realitet, og det blir 10 prosent toll fra februar, så må virksomheter i Norge - der det er mulig - se seg om etter nye markeder.
Norge eksporterer mye sjømat til USA. I fjor eksporterte Norge sjømat for 181,5 milliarder kroner. 9 prosent av den eksporten gikk til USA, noe som er den høyeste andelen siden 1989. Størsteparten av denne eksporten er laks.
- Fra å være et marked med rekordvekst og en nesten umettelig appetitt på laks og krabbe fra Norge i første halvdel av 2025, ble USA-handelen utover året preget av toll, en svekket dollar og en svakere utvikling, sa Christian Chramer, administrerende direktør for Norges sjømatråd da tallene ble presentert tidligere i år.
Kontraproduktivt
Også Tomasgard trekker fram det faktum at amerikanerne er «svært glad i laks».
- Hvis det blir tollbelagt så blir den dyrere i USA, og da har de ikke råd til å kjøpe laks. Da må vi lete etter andre steder å selge laksen. Kina er veldig glad i laks. Det er en stor vekst i lakseeksporten dit, sier Tomasgard.
I 2025 økte norsk sjømateksport til Kina med 41 prosent - eller 2,9 milliarder kroner.
- Det blir en vridning mot andre markeder. Da kan vi jo reflektere litt rundt det, for Trumps store handelskrig er mot Kina, sier Tomasgard.
- Da blir dette litt kontraproduktivt?
- Ja, alt som er av oppegående økonomer og diplomater har jo advart ham mot dette, men han driver jo med noe for seg selv.
LOs nestleder sier de arbeider tett med andre europeiske land om toll, og at det viktigste er å ha dialogen, markere EØS-avtalen og vektlegge de store globale avtalene.
- Vi får håpe de tar til vettet der borte, og finner ut at det ikke er noen grunn til å straffe allierte, men vi er bekymret for, og prøver å unngå at, det skaper problemer for norske arbeidsplasser, slår Tomasgard fast.
Trump-oppgjør
I helga fikk statsminister Jonas Gahr Støre en oppsiktsvekkende melding fra Trump, der han skriver at han ikke lenger føler seg forpliktet til å tenke utelukkende på fred etter at han ikke fikk Nobels fredspris.
Statsministeren var mandag morgen til stede på NHO-treffet Solamøtet, der han kommenterte helgens utvikling.
- Det er nytt, det som skjedde i helga. At president Trump kommer med straffetoll som politisk virkemiddel mot sju land som har sendt militære til Grønland, sier Støre.
- Jeg gjentar: Det er uakseptabelt, og det må vi si klart fra om, sa Støre til applaus fra salen.