Vogntogsjåfør nekter straffskyld
Sjåføren som er siktet for uaktsomt drap etter dødsulykken på E6 fredag, erkjenner ikke straffskyld. Politiet har sikret overvåkingsvideo.
Vogntogsjåfør nekter straffskyld
Sjåføren som er siktet for uaktsomt drap etter dødsulykken på E6 fredag, erkjenner ikke straffskyld. Politiet har sikret overvåkingsvideo.
En kvinne i 50-årene ble fredag funnet død i veibanen på E6 ved Skedsmokorset.
Ifølge politiet ble kvinnen først påkjørt av en lastebil like ved Bring-terminalen på Berger. Hun ble sittende fast i vogntoget før hun løsnet og ble funnet i veibanen på E6. Der ble hun truffet av tre biler som kom kjørende bak vogntoget.
Kvinnen ble erklært død på stedet og politiet etterforsker saken.
Nekter straffskyld
Sjåføren av vogntoget, en mann i 40 årene, er siktet for uaktsomt drap.
Mandag har sjåføren vært i avhør med politiet.
- Status per i dag er at den siktede er avhørt. Han erkjenner ikke straffskyld etter siktelsen og mener han ikke har opptrådt straffbart, sier politiadvokat Anders Briskodden i Øst politidistrikt til Dagbladet.
- Siktede har nå vært i avhør hos politiet og han erkjenner ikke straffeskyld. Ut over det har jeg på nåværende tidspunkt ingen ytterligere kommentarer til saken, sier mannens forsvarer, advokat Skjalg R. Halvorsen til Dagbladet.
Video av påkjørselen
Politiet har sikret overvåkingsvideo fra Bring-terminalen som viser påkjørselen.
- Det er lastebilen som senere ble lokalisert, som kjører på avdøde, sier politiadvokat Briskodden.
Han forteller at etterforskningen pågår fortsatt. Politiet har hentet inn video fra både Bring-terminalen og dashbordkamera på E6, avhørt vitner og gjennomført tekniske undersøkelser. De avventer også rapport fra Statens vegvesen, som har vært på åstedet.
Krimtekniske undersøkelser er gjennomført, og det kan bli aktuelt med rekonstruksjon, forteller politiadvokaten.
Blindsoner på kjøretøyet er et sentralt tema i etterforskningen, sammen med hvor kvinnen gikk, og hva sjåføren kunne og burde ha sett i situasjonen, opplyser han.
- Sjokk for familien
Familien til kvinnen som mista livet på Berger fredag, har bedt om ro.
- Dødsfallet kom som et stort sjokk på familien. Familien er samlet og har fokus på å ta vare på hverandre. De ber om ro i en svært vanskelig situasjon, sa bistandsadvokat Tom-Daniel Karlstad til Romerikes Blad på fredag.
Ifølge Romerikes Blad er den avdøde kvinnen i 50-årene og fra Romerike.
Bistandsadvokat Karlstad har så langt i dag ikke besvart Dagbladets henvendelser i saken.
Tips oss!Har du video, bilder eller tips? Send til Dagbladet her eller ring oss på 24 00 00 00.
🔗 Related Articles (1)
View Graph