Ut mot Trump-toll: - Alle taper
Donald Trumps trusler om straffetoll mot blant annet Norge, vil også påvirke USA, ifølge finansminister Jens Stoltenberg.
Ut mot Trump-toll: - Alle taper
Donald Trumps trusler om straffetoll mot blant annet Norge, vil også påvirke USA, ifølge finansminister Jens Stoltenberg.
HAMAR / OSLO (Børsen): - Det som er vIktig nå er at statsminister Støre har helt rett når han sier at det er uakseptabelt at USA truer med toll mot Norge og andre land som støtter Danmark.
Det sier finansminister Jens Stoltenberg under et pressemøte på Hamar.
Der er han i forbindelse med at Finanstilsynet åpner nytt tjenestested, for å styrke innsatsen mot profesjonelle aktører som hjelper kriminelle.
- Alle taper
Men det er naturlig nok USAs tolltrusler mot Norge som stjeler oppmerksomheten.
- For et lite land som Norge er det viktig at grenser blir respektert og at små land blir respektert, sier Stoltenberg til Dagbladet.
- Hvordan burde Norge svare?
- For det første har statsministeren gitt et klart svar, og sagt at vi mener det er uakseptabelt. Det er riktig svar fra Norge. For det andre har vi løpende kontakt med venner og allierter i Europa.
Stoltenberg mener det er viktig å minne om at toll også rammer det landet som ilegger toll.
- Ting blir dyrere i USA når man må betale toll på norsk sjømat, norske verkstedsprodukter og andre ting vi selger til USA. Toll rammer USA. Det rammer Europa, det rammer Norge. Vi taper alle når tollen øker, sier Stoltenberg.
Straffetoll
Det var i helga at Donald Trump annonserte at han vil ilegge europeiske land - deriblant Norge - som har sendt soldater til Grønland en straffetoll på 10 prosent.
Reaksjonene i Europa har vært svært sterke. Frankrikes president Emmanuel Macron ønsker å ta kraftige virkemidler i bruk. Det dreier seg blant annet om det som omtales som EUs «handelsbazooka», som gjør det mulig for EU å gjengjelde toll og samtidig legge restriksjoner på import og eksport. Det er aldri før tatt i bruk.
Stoltenberg påpeker at dette er et EU-anliggende.
- Det er ikke noe Norge kan være en del av, vi er ikke en del av den felles handelspolitikken. Det viktigste nå er at vi gjør det vi kan for å deeskalere dette, og så får vi ta en ting av gangen når det gjelder hva Norge skal gjøre, sier Stoltenberg.
- Kan ramme bedrifter
Finansministeren mener det er viktig at Norge i tiden som kommer har tett kontakt med partnere i EU, men også land utenfor unionen - som Storbritannia.
- Så er det viktig å huske på at hvis det først blir 10 prosent toll oppå de 15 prosentene vi har fra før, og så kan det bli 25 prosent oppå der, så kan det bli 40 prosent toll. Det er svært høy toll, som kan ramme norske enkeltbedrifter og arbeidsplasser, sier Stoltenberg, og fortsetter:
- For den norske totaløkonomien så vil den tollen ha begrenset direkteeffekt, fordi tre prosent av vår eksport går til USA. Det er selvsagt en liten trøst de som blir rammet, og det kan få ringvirkninger, men det er for tidlig å spekulere i.
🔗 Published by 2 sources - Compare: