- Ulvang sier mye dritt
Den frittalende svensken Alvar Myhlback (19) sparer ikke på noen ting konfrontert med Vegard Ulvangs (62) syn på staking i langrenn.
Langrenn:
- Ulvang sier mye dritt
Den frittalende svensken Alvar Myhlback (19) sparer ikke på noen ting konfrontert med Vegard Ulvangs (62) syn på staking i langrenn.
VAL DI FIEMME (Dagbladet): Det startet i sommer. I en episode av NRKs Skiklubben sa skilegenden Ulvang:
- I den lange utviklingen er staking et blindspor. Den kommer til å dø, og den må dø, dessverre.
Ulvang mener staking har blitt en utfordring både for eliten og mosjonistene, og viser til at det er vanskelig å kontrollere om utøvere faktisk følger teknikkreglene.
Da snakker vi om renn som for eksempel Birkebeinerrennet.
Det var blandede reaksjoner da Dagbladet spurte ski-eliten på Blinkfestivalen i august om dette. Petter Northug mente at det ikke må dø, eksempelvis.
Men hvem bedre å spørre om «staking er døden nær» enn Alvar Myhlback, et av verdens største langrennstalenter?
Det svenske stjerneskuddet har tidvis herjet i verdenscupdebuten denne sesongen. I sprinten i Trondheim staket han hele løypa og tok pallplass. Det så parodisk ut: Mens han staket, gikk de andre i diagonalgang ved siden av.
Men han er et fysisk monster og har en staketeknikk verden knapt har sett.
Myhlback: - Toppen av idioti
- Det er toppen av idioti. Jeg syns Ulvang sier mye dritt, sier Myhlback til Dagbladet under Tour de Ski.
Ulvang mener altså at det er vanskelig i langløp å kontrollere juks, fordi det er så mange til start, blant annet.
- Jeg har selv gått skirenn med feste og blitt slått av folk som åpenbart jukset. Det klarer vi ikke å kontrollere, sa den norske langrennslegenden i podkasten.
Dagbladet konfronterer Myhlback med Ulvangs utspill.
- Da er han bare for dårlig. Da får han faen meg lære seg å stake, det er bare sutring for at man er for dårlig. Det er ikke slik at jeg tenker at Klæbo jukser fordi at han går fra meg i diagonalgang. Han er bare bedre enn meg på det, sier Myhlback om Ulvang, som har tre OL-gull.
Staking i langrenn
Ordforklaring fra NAOB: «rive seg frem ved å sette begge stavene ned samtidig og skyve fra»
Stake-teknikken er mest å se i langløp, altså Ski Classics for eksempel. Det er ikke fri teknikk (skøyting) i Ski Classics.
I verdenscupen er det ikke like mye staking under klassiskløp fordi man har man stakefrie soner. Altså soner hvor man ikke kan stake. Det er for å hindre juks (skøytetak) og tvinge utøverne over i diagonalgang.
Ulvang: Hele langrennssporten taper
Ulvang har blitt forelagt sitatene til Myhlback, men ønsker ikke si stort mer enn det han sa i podkasten:
- 1) Hele langrennssporten taper på dagens deling i tre teknikker. 2) Staking er som seriøs konkurranseidrett ikke mulig å kontrollere, skriver han i en SMS til Dagbladet.
Ulvang sa også i NRK-podkasten at det er på femmila i OL og VM at de store heltene skapes, og at langløpsspesialistene kunne kjempet om det, hadde de kunne mestret fri teknikk. Han mener også at langrennssporten er for liten til å ha tre disipliner.
I fjor fikk Myhlback sitt store gjennombrudd internasjonalt ved at han staket seg inn til seier på Vasaloppet - som tidenes yngste vinner.
- Syns du det er en elitegreie å stake, Myhlback?
- Om du ser på mosjonister i dag: Er det noe de er interessert i, så er det Birken, Marcialonga og Vasaloppet. Altså alle kan stille til start med Andreas Nygaard i Birken, men det er ytterst få som får gå samme renn som Johannes Høsflot Klæbo. Da syns jeg det er en veldig fin match med staking og Ski Classics.
Myhlback er tatt ut til OL og skal i hvert fall gå den klassiske sprinten. Femmila (i klassisk) takker han nei til. Det kan jo høres rart ut at en som er god på langløp ikke vil gå femmil, men svensken har en forklaring:
- Jeg staker i langløp, jeg går ikke diagonalgang i langløp.