Venter på livstegn fra Iran
Bahareh Letnes (35) er fast i Iran. - Vi går bare og venter og håper, sier familien.
Venter på livstegn fra Iran
Bahareh Letnes (35) er fast i Iran. - Vi går bare og venter og håper, sier familien.
Torsdag skrev Dagbladet om Bahareh Letnes (35) som ikke kommer seg ut av det opprørsherjede Iran.
Etter at demonstrasjonene i landet brøt ut har Baharehs familie forsøkt å nå henne, uten å få svar.
Onsdag klarte Bahareh å ringe hjem til Norge. Hun fortalte at hun fortsatt var i Teheran, og at hun var trygg. Så ble telefonsamtalen brutt.
Siden har det vært stille, forteller Baharehs fostermor Anne-Lise Langdal til Dagbladet.
- Vi venter og håper
Bahareh reiste til Teheran for å besøke broren og søsteren den 4. januar.
Samtidig vokste den anspente stemningen i landet. Store demonstrasjoner brøt ut, utløst av en alvorlig økonomisk krise.
Ifølge en iransk tjenestemann har minst 5000 mennesker mistet livet i protestene, blant dem rundt 500 fra landets sikkerhetsstyrker. Det melder Reuters.
Flere mener at dødstallet er langt høyere. Lederen for Iran Human Rights, Mahmood Amiry-Moghaddam, sier til NRK at tallet kan være mellom 10-20 tusen.
- Vi går bare og venter og håper. Vi er på jobb og gjør det vi skal, men dette bærer vi med oss hele dagen, sier Langdal til Dagbladet.
- Jeg tenker på alle i Iran som står midt oppi det forferdelige som skjer, legger hun til.
50 nordmenn i Iran
Bahareh kom til Norge som asylsøker som 16-åring og er norsk statsborger.
- Hun ble vår fosterdatter, og bodde her på Skogn i sju-åtte år før hun flyttet til Østlandet, forteller Langdal.
Hun beskriver fosterdattera som arbeidsom, snill, omtenksom og sta.
- Bahareh er ei som alltid har hatt lyst til å bidra der det er vanskelig, fortsetter hun.
Utenriksdepartementet (UD) har tidligere denne uka bekreftet ovenfor Dagbladet at de har fått flere henvendelser fra pårørende i Norge som ikke får kontakt med familie i Iran.
Omkring 50 personer har informert UD om at de befinner seg i landet.
Skolene i Iran gjenåpnes
- januar kuttet iranske myndigheter befolkningens tilgang til internett. Det har gjort det vanskelig for folk å få sendt informasjon, bilder og video ut av landet.
Samtidig som Bahareh forsøkte å ta seg ut av landet, stengte Iran luftrommet for kommersiell flytrafikk.
- Situasjonen skifter så raskt. Derfor vet vi ikke hvordan Bahareh skal komme seg ut av landet.
En rekke land, inkludert Norge, har oppfordret sine borgere til å forlate Iran.
De omfattende protestene later til å ha roet seg de siste dagene. Natt til søndag meldte iranske medier at skolene i landet åpnes igjen.
- Vi venter fortsatt på en melding eller telefon. Vi har håp om at vi vil høre fra henne snart, sier Langdal.