Herold

Venter på livstegn fra Iran

Kilde: Dagbladet Author: Karoline Løyning Published: 2026-01-18 18:37:41
Får ikke kontakt

Bahareh Letnes (35) er fast i Iran. - Vi går bare og venter og håper, sier familien.

Venter på livstegn fra Iran

Bahareh Letnes (35) er fast i Iran. - Vi går bare og venter og håper, sier familien.

Torsdag skrev Dagbladet om Bahareh Letnes (35) som ikke kommer seg ut av det opprørsherjede Iran.

Etter at demonstrasjonene i landet brøt ut har Baharehs familie forsøkt å nå henne, uten å få svar.

Onsdag klarte Bahareh å ringe hjem til Norge. Hun fortalte at hun fortsatt var i Teheran, og at hun var trygg. Så ble telefonsamtalen brutt.

Siden har det vært stille, forteller Baharehs fostermor Anne-Lise Langdal til Dagbladet.

- Vi venter og håper

Bahareh reiste til Teheran for å besøke broren og søsteren den 4. januar.

Samtidig vokste den anspente stemningen i landet. Store demonstrasjoner brøt ut, utløst av en alvorlig økonomisk krise.

Ifølge en iransk tjenestemann har minst 5000 mennesker mistet livet i protestene, blant dem rundt 500 fra landets sikkerhetsstyrker. Det melder Reuters.

Flere mener at dødstallet er langt høyere. Lederen for Iran Human Rights, Mahmood Amiry-Moghaddam, sier til NRK at tallet kan være mellom 10-20 tusen.

- Vi går bare og venter og håper. Vi er på jobb og gjør det vi skal, men dette bærer vi med oss hele dagen, sier Langdal til Dagbladet.

- Jeg tenker på alle i Iran som står midt oppi det forferdelige som skjer, legger hun til.

50 nordmenn i Iran

Bahareh kom til Norge som asylsøker som 16-åring og er norsk statsborger.

- Hun ble vår fosterdatter, og bodde her på Skogn i sju-åtte år før hun flyttet til Østlandet, forteller Langdal.

Hun beskriver fosterdattera som arbeidsom, snill, omtenksom og sta.

- Bahareh er ei som alltid har hatt lyst til å bidra der det er vanskelig, fortsetter hun.

Utenriksdepartementet (UD) har tidligere denne uka bekreftet ovenfor Dagbladet at de har fått flere henvendelser fra pårørende i Norge som ikke får kontakt med familie i Iran.

Omkring 50 personer har informert UD om at de befinner seg i landet.

Skolene i Iran gjenåpnes

  1. januar kuttet iranske myndigheter befolkningens tilgang til internett. Det har gjort det vanskelig for folk å få sendt informasjon, bilder og video ut av landet.

Samtidig som Bahareh forsøkte å ta seg ut av landet, stengte Iran luftrommet for kommersiell flytrafikk.

- Situasjonen skifter så raskt. Derfor vet vi ikke hvordan Bahareh skal komme seg ut av landet.

En rekke land, inkludert Norge, har oppfordret sine borgere til å forlate Iran.

De omfattende protestene later til å ha roet seg de siste dagene. Natt til søndag meldte iranske medier at skolene i landet åpnes igjen.

- Vi venter fortsatt på en melding eller telefon. Vi har håp om at vi vil høre fra henne snart, sier Langdal.

🏷️ Extracted Entities (13)

Bahareh Letnes (person) Iran Human Rights (person) Anne-Lise Langdal (organization) Norge (entity) Nyheter 🏷️ (keyword) UTENRIKS 🏷️ (keyword) Teheran (entity) Utenriksdepartementet UD (organization) Mahmood Amiry-Moghaddam (organization) NRK (entity) Reuters (entity) Skogn (entity) Østlandet (entity)

📊 Metadata

Keywords: nyheter, utenriks
OpenGraph Title: Venter på livstegn fra Iran