Får svar: - Den er streng
Stine Oftedal Dahmke antyder at den norske fansen bør justere forventningene til håndballgutta før alvoret starter.
Håndball-EM
Får svar: - Den er streng
Viaplay-eksperten antyder at den norske fansen bør justere forventningene til håndballgutta før alvoret starter. Nå får hun svar.
Norge - Frankrike mandag klokka 20.30
UNITY ARENA (Dagbladet): Da håndballgutta var på sitt beste mellom 2016 og 2020, florerte det med norske spillere i de beste europeiske klubbene.
I fjor vår var den nå vrakede Christian O'Sullivan eneste involverte i Final Four, da hans Magdeburg vant hele turneringen. Men likevel er ofte media og fansens håp at håndballgutta skal kjempe i toppen hver gang.
På Viaplays sending før første EM-kamp kom Stine Oftedal Dahmke med en melding om at forventningene kanskje bør justeres.
- Det er færre spillere i de aller beste klubbene enn vi og norsk håndball ønsker å se. Å stå på trening med de aller beste spillerne gjør deg god. Akkurat nå har vi ikke like mange som da vi var helt der oppe, oppsummerte den tidligere kapteinen til håndballjentene, som også er gift med Tyskland-spiller Rune Dahmke.
I EM har Norge fått en beintøff trekning med Danmark, Spania, Tyskland og Portugal i hovedrunden, samt Frankrike i gruppespillet. Fire av dem er giganter på herresiden i håndball, mens Portugal var i en VM-semifinale i fjor.
- Derfor burde man kanskje, med et så hardt mellomspill, legge lista der. Sånn som det er nå er det vanskelig å komme helt opp til det verdensklassenivået, fortsatte hun.
Uttalelsen er ikke helt i utakt med hvordan håndballgutta har snakket. Etter noen skuffende mesterskap har et uttalt mål om semifinale blitt byttet ut med at de nå «tar en kamp av gangen». Første delmål var å kvalifisere seg til hovedrunden.
Dagbladet presenterte Oftedal Dahmkes utspill for landslagssjef Jonas Wille.
- Norsk herrehåndballs nivå kan man måle på flere måter. I mesterskap har vi ligget mellom fem, seks og ti de siste årene. Det gjenspeiler hvordan spillerne gjør det i Champions League og European League, erkjenner landslagssjef Jonas Wille.
Han mener håndballgutta bør innta en angrepsposisjon, og ikke sette lista ved suksessårene.
Han trekker fram at flere av de yngre spillerne nå er på vei opp. Med Tobias Grøndahl som i fjor gikk til Füchse Berlin, og Simen Lyse som drar til PSG etter EM.
- Den er litt hard. Vi har hatt spillere på et høyt nivå. Nå har vi spillere i Aalborg, Füchse Berlin, det er spillere i toppklubber over hele linja. Den er streng, men samtidig forstår jeg at de ikke er fornøyde med det vi har prestert, det er en annen sak, svarer Tobias Grøndahl på utspillet.
Grøndahl har på få år gått fra Elverum, via den danske klubben GOG, og videre til kanskje verdens beste klubb, Füchse Berlin.
- Hva er forskjellen?
- Man merker hvor høyt grunnivået er i Füchse Berlin. På trening er det ingen enkle dueller. Det skaper en god treningskultur og hverdag, du er enda mer på tå. Du har ikke råd til like mange feil som i GOG eller Elverum. Det er nok en høyere prestisje, det er så mange gode spillere at gjør du en feil, så kan du bli byttet ut og sitter på benken resten av kampen. Noen tåler det, andre ikke, men for hodet mitt er det gøy.
For noen år siden dro en rekke landslagsspillere hjem fra europeiske ligaer til Kolstad-prosjektet. For flere var mindre kampbelastning en del av begrunnelsen. Mange trodde det skulle gi spillerne mer energi i mesterskap for Norge, dessverre slo aldri det positivt ut.
Det siste drøye året har Torbjørn Bergerud, Magnus Abelvik Rød og Sander Sagosen alle dratt ut igjen.
- Snakker du mye med spillerne om klubbvalg? spør Dagbladet Jonas Wille.
- Det er spillere som spør om råd. Vi er forsiktige med å si hva de skal gjøre, men vil gjerne være med som en sparringspartner. Det er også flere ting som spiller inn. For eksempel spilletid og rolle, påpeker Wille.
Han trekker fram kantspiller Alexandre Blonz som tok steget til den polske toppklubben Pick Szeged, men mislyktes. Etter å ha tatt et steg ned til danske GOG fikk han tillit og utviklet seg til en av verdens beste kanter, før han i sommer dro videre til Aalborg.