Trump-advarsel: - For naive
MDG-leder Arild Hermstad mener norske politikere ikke tar innover seg alvoret i Trumps siste trusler.
Arild Hermstad
Frykter Natos dĂžd
MDG-leder Arild Hermstad mener norske politikere ikke tar innover seg alvoret i Trumps trusler.
MiljĂžpartiet De GrĂžnne-lederen frykter det verste.
- Nato er i ferd med Ä pulveriseres. Det blir en mer og mer uklar allianse. I verste fall frykter jeg at Nato-pakten vil ryke, sier Arild Hermstad, sier han nÄr Dagbladet mÞter ham pÄ Stortinget onsdag. Siden den gang har USAs president skapt nye bÞlger med tolltrussel, ogsÄ mot Norge.
Hermstad mener norske politikere, sammenliknet med danskene, mangler forstĂ„else for hva de sikkerhetspolitiske truslene kan fĂ„ Ă„ si for Norge. â
Overfor Dagbladet har Georg Riekeles, en norsk tungvekter i Brussel, kritisert nordmenn for Ă„ ikke Ă„ ta innover seg alvoret rundt USAs intervensjoner med Venezuela og GrĂžnland.
- I debatt etter debatt har jeg hÞrt at Norge kan hÄndtere Trump fordi vi har gjort det fÞr, i Nato og andre sammenhenger. Men det er den farligste tanken vi kan tenke nÄ, sier Riekeles, som er assisterende direktÞr i den Brussel-baserte tankesmia European Policy Centre.
Hermstad bifaller analysen.
- Stortingsflertallet tenker at Norge nesten ikke er en del av verden og at det som skjer utenfor oss, ikke pÄvirker oss. Det mangler rot i virkeligheten.
SmÄ og sÄrbare
Riekeles advarer blant annet om et scenario der Russlands Vladimir Putin befester seg pÄ Svalbard og sammen med USAs Donald Trump vil forhandle om territorier og delelinjer over hodet pÄ nordmenn.
- Deler du den frykten?
- Det er i hvert fall et scenario vi ikke kan utelukke. Jeg er ikke ekspert pÄ russisk forsvarsstrategi, men den norske regjeringen mangler en realitetsorientering rundt hva som stÄr pÄ spill som et lite land med sÄrbar beliggenhet, sier MDG-lederen.
- Hva ville du selv gjort om du satt ved roret?
- Det er Arbeiderpartiet som sitter med nÞkkelen som regjeringsparti. Det er pÄ tide Ä sÞrge for at vi har sterkere alliansepartnere utover hva Nato kan tilby.
- Vil ha oss frabedt
I likhet med Riekeles peker MDG-lederen pÄ norsk EU-medlemskap som et nÞdvendig grep.
Han ber regjeringen vĂŠre tydeligere i mĂžte med utspill som den Kroatias president Zoran MilanoviÄs kom med forrige uke. Presidenten ba Trump se bort fra det danskkontrollerte GrĂžnland og heller vurdere norske Svalbard.
- Vi mÄ vÊre mye tydeligere i slike situasjoner og si at vi vil ha oss frabedt at deler av Norge skal gis bort til USA. Skal vi gi bort Rogaland, liksom? spÞr Hermstad.
Regjeringen svarte med Ă„ understreke at Svalbard er en del av Norge. Kroatias forsvarsminister tok avstand fra utspillet i et mĂžte med Norges forsvarsminister, meldte Dagbladet.
- Det er farlig Ä fortsette Ä leve i en forestilling om at verden ser lik ut som den gjorde for fem Är siden. Ap har en naiv forestilling om at vi er trygge uansett og har de alliansepartnerne vi trenger, og kan stenge verden ute.
- Naive
Han ber regjeringen vÄge Ä sette i gang en EU-debatt. Selv om det er tydelige EU-tilhengere i Arbeiderparti-toppen, er det ingen som flagger en en debatt om medlemskap nÄ.
- Vi trenger en regjering som vÄger Ä bygge kompetanse om EU i det norske folk og starte forhandlinger parallelt. Vi mÄ ikke vÊre sÄ redde for Ä ta den diskusjonen. Det bÞr ogsÄ Arbeiderparitet vÊre tÞffe nok til Ä si til velgerne. Vi mÄ ikke ende opp med Ä mÄtte hasteinnmelde oss i EU uten Ä ha en god prosess, sier MDG-lederen.