- Dette er krise
Etter at komikeren spilte inn sin nye dokumentarserie, tok han grep pÄ hjemmebane: - Hvorfor i helvete har jeg vÊrt med pÄ dette?
Johan Golden:
- Dette er krise
Etter at komikeren spilte inn sin nye dokumentarserie, tok han grep pÄ hjemmebane: - Hvorfor i helvete har jeg vÊrt med pÄ dette?
I samarbeid med
I flere Är har det svirret falske innlegg av komiker Johan Golden (51) pÄ Facebook.
Allerede i 2023 uttalte han seg om at han planla Ä saksÞke det sosiale mediet, som fÄr betalt for annonsene.
NĂ„ har komikeren tatt grep, og i den nye serien «Golden vs. Zuckerberg» tar han opp kampen mot Facebook-grĂŒnder Mark Zuckerberg (41).
- Nekter for det
- Jeg har blitt misbrukt i en haug med annonser for Bitcoin. Facebook, eller Meta da, nekter for at det er ulovlig. De sier rett ut at det er lov. Det er jeg uenig i, forklarer Golden til Dagbladet under NRKs vÄrlansering.
IfĂžlge komikeren startet det hele da det strĂžmmet inn med henvendelser fra ulike personer. Mange trodde nemlig at han sto bak de falske annonsene og nyhetssakene som svindlere bruker for Ă„ lure folk for penger.
- Folk tar ofte kontakt nÄr de skal ta ut penger, men sÄ fÄr de ikke pengene, og lurer pÄ om jeg kan hjelpe dem med det. Det kan jeg jo ikke, sÄ da mÄ jeg overbringe den litt kjedelige nyheten om at de pengene er tapt.
Golden tror at vi alle en dag kommer til Ă„ bli lurt av Meta.
- De vet nÄr du har din kvinnelige periode. De vet nÄr du har gÄtt gjennom et brudd eller det har skjedd noe alvorlig. Dermed vet de ogsÄ nÄr du er pÄ ditt mest sÄrbare.
- Vanskelig
51-Äringen forteller at innspillingen av dokumentaren har vÊrt bÄde krevende og tankevekkende.
- Jeg er ikke overrasket over Ä ikke fÄ internasjonale toppledere i tale, men at vi ikke fÄr de norske - det synes jeg er vanskelig.
Han Þnsker ikke Ä rÞpe utfallet av dokumentaren, men forteller at arbeidet med den har fÄtt han til Ä ta grep i eget liv - blant annet ved Ä slette Facebook.
- NÄr man virkelig gÄr inn i det, tenker man: «Hvorfor i helvete har jeg vÊrt med pÄ dette?» Dette er krise. Det skal ikke brukes, sier Golden.
Han erkjenner at han har mÄttet bruke Messenger i jobb-sammenheng, men at appen er slettet fra mobiltelefonen.
Golden er klar pÄ at Facebook og andre sosiale medier har fÄtt altfor stor makt i livene vÄre, og at konsekvensene er langt mer alvorlige enn mange forstÄr.
- Det har enorme skyggesider, sier han og legger til:
- Vi mÄ ha pÄ plass hva Meta har lov til Ä drive med. De styrter regimer og pÄvirker valg, ved hjelp av dette her - og de bare tillater det, hevder han.
Kommer med oppfordring
Golden oppfordrer nordmenn til Ä tenke seg om en ekstra gang nÄr de bruker sosiale medier.
- Bruk det med omhu. Det er konstruert for Ă„ stjele tida di. Vi tror det er gratis, men du betaler - betaler med tida di, sier han og legger til:
- Begynn heller Ä send melding hvis du lurer pÄ hvor folk er.
Selv om han ikke tror dokumentaren vil lÞse alt, hÄper Golden at den kan sette i gang samtaler:
- Vi kommer ikke til Ä lÞse alle verdensproblemer med et lite program pÄ NRK, men jeg hÄper folk kan starte en liten debatt.
«Golden vs. Zuckerberg» har premiere 20. januar pÄ NRK.