Herold

- Hvordan i helvete?

Kilde: Dagbladet Author: Fredrik Schjesvold Published: 2026-01-17 17:30:18
- Hvordan i helvete?

I Norge krangles det om hvem som skal fÄ gÄ OL, mens utlendingene har en egen OL-diskusjon, der fÞlelsene virkelig er i sving.

Debatten herjer:

- Hvordan i helvete?

I Norge krangles det om hvem som skal fÄ gÄ OL, mens utlendingene har en egen OL-diskusjon, der fÞlelsene virkelig er i sving.

STEINKJER (Dagbladet): - Det er fullstendig sjokkerende. Det er latterlig, sa den britiske langrennslÞperen James Clugnet nylig i sin egen langrennspodkast «Skirious problems».

Sammen med Þsterrikske Mika Vermuelen blÄste den frittalende duoen ut om noe de har irritert seg over i lang tid nÄ:

I vinter-OL vil det bare vÊre ti lag til start pÄ herrestafetten i langrenn. Storbritannia og Østerrike vil ikke fÄ gÄ den pÄ grunn av de har for fÄ plasser (tre) i OL.

- Det kommer til Ă„ se veldig rart ut, sier TV 2-ekspert Petter Skinstad til Dagbladet om TV-bildene seerne vil se.

Herrestafett, OL

  1. Norge
  2. Sverige
  3. Frankrike
  4. Finland
  5. USA
  6. Italia
  7. Tyskland
  8. Sveits
  9. Tsjekkia
  10. Canada

Skinstad forklarer kjernen i debatten, som har rast i det utenlandske langrennsmiljĂžet og som splitter utĂžverne. Alle er nemlig ikke enig med Clugnet og Vermuelen.

- Det handler om at FIS prÞver Ä fÄ mange nasjoner pÄ start i OL sammen med IOC. En fÞlge av det har vÊrt at de slipper inn flere fra eksotiske langrennsnasjoner, pÄ bekostning av antall plasser hos de nest beste. Det gjÞr at land som Østerrike og Storbritannia ikke kan stille stafettlag, forklarer Skinstad og legger til:

- Fordi lÞpere fra nasjoner som for eksempel SÞr-Afrika, Saudi-Arabia og Libanon skal ha en utÞver pÄ start.

Østerrike har (regnet med bÄde herrer og damer) fem pallplasser i verdenscupen denne sesongen. Bare tre nasjoner har flere.

PÄ kvinnesida i OL kan sÄ mange som 20 nasjoner stille til start pÄ stafetten.

Antall nasjoner pÄ stafett, tidligere OL

OL 2022: 15

OL 2018: 14

OL 2014: 16

OL 2010: 14

Dagbladet har forsÞkt Ä fÄ en kommentar fra FIS og IOC i denne saken, uten hell.

Vermeulen: - Hva er poenget med den olympiske Änden?

Britiske James Clugnet bruker ord som «latterlig» og «sjokkerende» i podkasten om behandlingen.

- Jeg syns det er synd at vi ofrer alt, sesong etter sesong, for Ă„ konkurrere i verdenscupen. Storbritannia sliter alltid Ăžkonomisk. SĂ„ det er tĂžft Ă„ se at de prioriterer disse landene over oss.

Vermeulen kaller det urettferdig og viser til at OL er det klart stĂžrste innen langrenn. Dette er ikke hvilken som helst turnering.

- Hva er poenget med den olympiske Änden? Du har ti stafettlag, men i stedet for skal vi ha med en utÞver fra Saudi-Arabia eller et annet land som aldri har hatt snÞ.

TV 2s Skinstad mener at FIS fÄr sitt eget regelverk «midt i fleisen».

- Du viser fram at langrennssporten har mange nasjoner og vokser, og sÄ skal du krympe stafettfeltet. SÄ utad ser ut som det er ingen som holder pÄ med det, og det kan bli en realitetssjekk.

Han anslÄr rundt 70 nasjoner til start pÄ den individuelle Þvelsen 10 kilometer fri, for eksempel.

«Altfor lavt krav»

Den norsktalende Þsterrikeren Vermeulen poengterer at han ikke syns det er utÞvernes feil, men et «system som favoriserer deltakelse over prestasjon».

Vermeulen mener at kravet for Ä kvalifisere seg til OL er altfor lavt. Han mener at det er sÄ lav standard at en fra en dÄrlig langrennsnasjon kan gÄ pÄ skiferie i Europa i to mÄneder - og sÄ har man mÞtt kriteriene.

- Det er absolutt noe i det han sier, mener Petter Skinstad.

- Det er utrolig mange nordmenn som hadde klart Ä kvalifisere seg til OL rent sportslig, hvis de hadde fÄtt gÄ for en liten, ukjent langrennsnasjon. Vi mÄ huske pÄ at til sjuende og sist, sÄ skal dette vÊre idrett pÄ et hÞyt nivÄ. Da mÄ man forvente uttakskrav deretter. De skal ikke vÊre ekskluderende, men en eller annen plass mÄ grensa gÄ, sier TV 2-eksperten.

SĂžr-afrikaner fĂžrte til ny episode: - Hvordan i helvete?

Podkastepisoden fikk sÞr-afrikanske Matt Smith, som deltok i NM i Steinkjer, til Ä stÄ opp for de mindre nasjonene pÄ sin Instagram.

Det startet en debatt i hans kommentarfelt - og til slutt endte det opp med en bonusepisode av «Skirious problems» med nettopp Matt Smith som gjest.

Vermuelen var fÞlelsesladd - nÄ ogsÄ:

- Problemet er ikke personene, men systemet. Hvordan i helvete er det 148 kvoteplasser og bare ti stafettlag? Stafetten i OL er en av de mest spennende Ăžvelsene. Se bort fra Norges dominanse, jeg fĂžler at stafetten er den Ăžvelsen som gir deg fĂžlelsen av at man kjemper for landet sitt og ikke seg selv.

Matt Smith fra SÞr-Afrika pÄ sin side er veldig pÄ Ä fÄ fram at det finnes gode, nÊre historier hos utÞverne som har kjempet seg til OL fra de sÄkalte smÄ nasjonene. At det ikke er sÄ svart-hvitt som Clugnet og Vermeulen skal ha det til.

Visste du ...

... at etter det norske stafettgullet i OL i 2002, har Norge faktisk bare vunnet ett stafettgull i OL pÄ herresida?

I 2018 gikk Norge til topps med Didrik TĂžnseth, Martin Johnsrud Sundby, Simen Hegstad KrĂŒger og Johannes HĂžsflot KlĂŠbo pĂ„ laget.

I sosiale medier har Smith fÄtt stÞtte fra flere utÞvere fra eksotiske nasjoner.

Australske Lars: - Brukte 200 000 kroner

Men ikke hos norsk-australske Lars Vik Young, som syns det er kjipt slik systemet er. De har ogsÄ tre kvoteplasser pÄ herresida i OL.

- Det er vel vÄrt lag som er mest skadelidende av det egentlig, sier han til Dagbladet pÄ NM i Steinkjer.

- Vi er vel det eneste laget topp 20 pÄ rankingen som mÄ betale for verdenscupen selv. I fjor brukte vi masse penger pÄ Ä komme sÄ hÞyt som mulig pÄ rankingen slik at vi kunne vÊre fire for Ä gÄ stafett (i VM). Det var flere av folka pÄ laget som sikkert brukte 200 000 kroner pÄ verdenscup i fjor.

I VM i Trondheim var det hele 27 nasjoner til start pÄ stafetten. Australia og Young var med. De ble nummer 20.

- Det er viktig Ä presisere at det ikke er noens feil. Det er FIS som enten ikke sÄ gjennom systemet sitt helt. Jeg vet ikke hvordan det kunne vÊrt lÞst, men jeg tror vi kan vÊre enig i at det er den letteste idretten Ä delta i OL pÄ, sier Vik.

- Er det slik OL skal vĂŠre?

- Nei. Det skal ikke vÊre sÄ lett. Det er veldig viktig at OL fÄr med hele verden, men det betyr likevel at man kan ha litt strengere krav. Det er fortsatt mange av de smÄ nasjonene som hadde fÄtt gÄ likevel. Jeg tror ikke at en enkelt utÞver fra en liten nasjon uten skihistorie vil kunne lÞfte fram kulturen eller bidra til Ä bygge opp noe bare ved Ä delta i OL. Det tror jeg ikke.

Han mener at Australia er en motsetning der man har et organisk skimiljÞ, langrennslÞyper, snÞ og muligheten til Ä fenge unger som gÄr pÄ ski.

đŸ·ïž Extracted Entities (34)

Norge (entity) OL (entity) STEINKJER Dagbladet (organization) FIS (entity) James Clugnet (person) Matt Smith (person) Petter Skinstad (person) Langrenn đŸ·ïž (keyword) Sport đŸ·ïž (keyword) Lars Vik Young (person) Mika Vermuelen (person) NM (entity) Saudi-Arabia (entity) Skirious problems (entity) SĂžr-Afrika (entity) TV (entity) Vermeulen (entity) Østerrike (entity) Australia (entity) Australske Lars (person) Didrik TĂžnseth (person) Europa (entity) IOC (entity) IOC. En (organization) Instagram (entity) Johannes HĂžsflot KlĂŠbo (person) Libanon (entity) Martin Johnsrud Sundby (person) OL. Det (organization) Simen Hegstad KrĂŒger (person) Storbritannia (entity) Trondheim (place) VM (entity) Vik (place)

📊 Metadata

Keywords: langrenn, sport