Rennes ned: - Hører til sjeldenhetene
Danmarks utenriksminister Lars Løkke Rasmussen er tilbake på dansk jord etter det skjebnetunge møtet i Washington. Han avviser naivitet og takker for «sjelden god» respons.
Rennes ned: - Hører til sjeldenhetene
Danmarks utenriksminister Lars Løkke Rasmussen er tilbake på dansk jord etter det skjebnetunge møtet i Washington. Han avviser naivitet og takker for «sjelden god» respons.
- Tilbake på dansk jord etter et par intensive døgn i Washington, skriver Løkke i et nytt Facebook-innlegg fredag.
Han avviser at han var blåøyd før han gikk inn i møtet med Grønlands utenriksminister Vivian Motzfeldt og USAs utenriksminister Marco Rubio og visepresident JD Vance onsdag.
Bakgrunnen for møtet var USAs økende press på å ta kontroll over Grønland fra Danmark. USAs president Donald Trump har sagt at dette kan skje enten ved kjøp eller bruk av militær makt. Den siste tiden har han økt omtalen av visjonen.
Møtet ble holdt på forespørsel fra Danmark.
- Realistisk om egne evner
- Jeg reiste ikke over Atlanteren med en naiv forestilling om at Vivian Motzfeldt og jeg med ett enkelt møte kunne få president Trumps ønske om å eie Grønland til å forsvinne. Der er jeg realistisk om egne evner, skriver Rasmussen i Facebook-innlegget.
Sammen med Grønlands utenriksminister dro han til USA med et håp om å flytte debatten bort fra sosiale medier og overskrifter:
- Vi reiste skulder ved skulder for å dempe temperaturen og få samtalen inn rundt et møtebord. Bort fra raske utspill og over til en reell dialog med våre allierte i USA.
- Det er krystallklart
Rasmussen gjentar at møtet med Rubio og Vance var konstruktivt og konkret. Han gjentar også den røde linjen han har signalisert overfor USA.
- Vi har gjort det krystallklart at Kongerikets suverenitet er en rød linje. Man kan verken kjøpe eller overta Grønland. I 2026 handler vi mellom mennesker, ikke med mennesker. Ellers opphører alt, skriver Rasmussen.
Han advarer om at dialogen raskt kan bryte sammen dersom denne grensen overskrides.
- Blir den røde linjen krysset i de videre drøftelsene, vil det dessverre bli en utsiktsløs møteserie. Men forsøket må gjøres.
Takker for støtten
Avslutningsvis takker utenriksministeren for massiv støtte hjemmefra.
- Det hører til sjeldenhetene at jeg må lete lenge etter negative kommentarer. Jeg har blitt kalt «kald i ræva» (dansk slang for en kald person, journ. anm.) av kommentatorer, men helt upåvirket er jeg ikke av all støtten, skriver han, etterfulgt av en smiley.
- Vi er langt fra i mål. Vi har egentlig bare så vidt begynt. Det vanskeligste ligger foran oss. Men jeg tror vi kan løse det - sammen i Kongeriket. Skulder ved skulder, skriver Rasmussen.
🔗 Related Articles (3)
View Graph