- Hatt dårlig samvittighet
Norges beste så kongen på tribunen. Han innrømmer at det skjedde noe da.
Håndball-EM
- Hatt dårlig samvittighet
Norges beste så kongen på tribunen. Han innrømmer at det skjedde noe da.
Kort fortalt
- Norge vant stort over Ukraina i EM-kamp på Fornebu, og vasket bort fjorårets VM-fiasko.
- Kong Harald var til stede på tribunen, og stemningen var langt bedre enn ved tidligere tap.
- Patrick Helland Anderson imponerte i sin mesterskapsdebut, og følte stor glede over å spille foran kongen og familie.
- Norge fortsetter gruppespillet mot Tsjekkia og Frankrike før de reiser til Herning for hovedrunden.
Sammendraget er laget av ChatGPT og godkjent av Dagbladet.
UNITY ARENA (Dagbladet): Med storseier over Ukraina på Fornebu i første EM-kamp på fikk håndballgutta vaska bort VM-fiaskoen fra samme arena i fjor.
To tap i gruppespillet gjorde at håndballgutta i praksis var ute. På tribunen satt skuffede hjemmefans, men også kongelige.
Kronprinsparet dukket opp i garderoben for å trøste etter tapet for Portugal. Kong Harald ble vitne til sjokktapet i åpningskampen mot Brasil.
Torsdag kveld var kongen tilbake på tribunen. Sittende ved siden av Norges nye håndballpresident, Randi Gustad, ble det langt lystigere denne januarkvelden.
- Med den åpningskampen i fjor så er det deilig. Vi har hatt dårlig samvittighet for dem som møtte opp og laget kjempestemning i hallen, så greide ikke vi å levere. Nå fikk vi til en kjempekamp selv om motstanderen var på et nivå som tilsier at vi skal vinne, sa Jonas Wille til Dagbladet etter kampen.
Best av alle var 21 år gamle Patrick Helland Anderson i sin mesterskapsdebut.
- Man har gått lenge, ventet og hatt forventninger. Å starte slik er veldig gøy, smilte han til Dagbladet.
- Hvordan var spenningsnivået før kampen?
- Gjennom dagen var det greit. Men jeg skal innrømme at da vi kom inn, med kongen på tribunen, familie, venner og kjæreste til stede, da var det mye følelser. Det er noe man har drømt om og lagt ned enormt mange timer for å få oppleve, smiler debutanten.
- Både personlig og for laget bygger dette selvtillit, fortsetter han.
Med skader på profiler som Magnus Abelvik Rød og Harald Reinkind har stortalentet fått en nøkkelrolle på høyreback allerede i første mesterskap med flagget på brystet.
- Når man får den oppgaven må jeg være meg selv og finne min rolle. Det synes jeg har fungert fint så langt. Det har vært fantastisk å komme inn her, det er en nydelig gjeng.
Norge spiller sine tre gruppespillskamper på Fornebu. Tsjekkia på lørdag, Frankrike mandag. Neste uke reiser de videre til danske Herning for hovedrunde.