Roses etter skjebnemøte: - Tar hatten av
Den danske utenriksministerens opptreden i Washington D.C. slaktes på Fox News - og roses i Danmark.
Roses etter skjebnemøte: - Tar hatten av
Den danske utenriksministerens opptreden i Washington D.C. slaktes på Fox News - og roses i Danmark.
Danmark, Grønland og USA er først og fremst «enige om å være uenige» om Grønlands framtid. Det ble klart etter onsdagens møte ved den amerikanske visepresidentens kontor.
Danmarks utenriksminister Lars Løkke Rasmussen fryktet et «Zelenskyj-øyeblikk», men unngikk det, og har fått ros for å ha fått i havn en plan om en arbeidsgruppe som ifølge han skal undersøke mulighetene for å imøtekomme USAs «bekymringer» - uten å krysse Danmarks «røde linjer».
Hans opptreden på vei ut av møtet vekket også oppsikt. Rasmussen småjogget mot bilen sin, der han kastet på seg ytterjakka, ga den danske ambassadøren knoken og tente seg en sigarett.
TV-bildene ble latterliggjort på Fox News. Danske B.T.s politiske kommentator Henrik Qvortrup tror de samme bildene, av en røykende utenriksminister, vil ha en positiv effekt hos hjemmepublikummet.
- Fordi det er så lite statsmannsaktig som du kan forestille deg - som å se en mann på vei fra den lokale puben, bare at han er smartere enn de fleste. Det tror jeg mange er svake for, sier Qvortrup.
- Den søteste allierte
Det som i forkant ble omtalt som et «skjebnemøte» anses i Danmark som en suksess. De har fått i gang en direkte dialog med amerikanerne om Grønlands framtid, selv om USAs president Donald Trump holder fast ved sitt krav om amerikansk kontroll over Grønland.
- Utenriksminister Lars Løkke Rasmussen lyktes i å framstå for verdenspressen som den søteste og mest imøtekommende allierte USA kan ønske seg, skriver Weekendavisens utenriksredaktør Anna Libak.
- Uansett hva som skjer videre, er det grunn til å ta hatten av for håndteringen, skriver sjefredaktør i Politiken, Christian Jensen.
B.T.s kommentator tror at Moderaterne, utenriksministerens parti, kan få en markant oppgang på meningsmålingene, etter å i lang tid ha vaket rundt sperregrensa.
- Hvis han hadde dummet seg ut eller ikke kommet over ens med de store gutta, hadde det vært pinlig. Men han fikk det maksimale ut av møtet. Jeg tror ikke at mange kunne gjort det mye bedre, sier Qvortrup.
Pressesjef i partiet De Konservative, Filip Lauritzen, var mindre imponert over TV-bildene etter møtet.
- Sigaretter, latter og knoker! Det er det vi viser verden etter møtet med (visepresident J.D.) Vance og (utenriksminister Marco) Rubio. Pinlig, skrev han i et innlegg på X.
Republikanere lover å blokkere Trump
Den anerkjente historikeren, forfatteren og analytikeren Anne Applebaum mener at danskenes og grønlendernes fasthet ser ut til å ha hatt en effekt.
- I hvert fall på Kongressen, og kanskje også på den bredere amerikanske offentligheten, sier Applebaum til Politiken.
I en fersk meningsmåling fra CNN svarer tre av fire amerikanere at de er mot USAs forsøk på å ta kontroll over Grønland.
To republikanske senatorer, Thom Tillis og Lisa Murkowski, sier torsdag til The Hill at de vil «blokkere ethvert forsøk fra president Trump på å ta Grønland ved bruk av militær makt».
Senatorene er med i en amerikansk delegasjon - bestående av både republikanere og demokrater - som fredag reiser til Danmark for å møte representanter fra den danske regjeringen.
Donald Trump har ikke uttalt seg i detalj om onsdagens møte, men har gjentatt sin posisjon om at USA «trenger» Grønland. Torsdag kveld har det også oppstått en disputt mellom USA og Danmark om arbeidsgruppas mandat, etter at Det hvite hus' pressesekretær sa at den skal ha «tekniske samtaler om overtakelse av Grønland» - som innebærer å krysse danskenes og grønlendernes «røde linjer».
- Det viser at dette blir veldig, veldig vanskelig. Vi har ikke avtalt at vi skal ha en teknisk arbeidsgruppe som skal se på hvordan USA kan overta Grønland, sier Rasmussen til danske TV 2.
🔗 Published by 2 sources - Compare: