Herold

Terje dro til Sandefjord

Kilde: Dagbladet Author: Dagbladets lederavdeling Published: 2026-01-14 17:59:18
Oljeminister i skvis

Regjeringen startet uka med å gi en ekstra julaften til oljebransjen. Blant budsjettpartnerne er det dommedagsstemning.

Olje og gass

Terje dro til Sandefjord

Regjeringen startet uka med å gi en ekstra julaften til oljebransjen. Blant budsjettpartnerne er det dommedagsstemning.

Ikke siden Terje Søviknes (Frp) var olje- og energiminister (2016-18) har vi hatt en statsråd som elsker oljebransjen like høyt og tydelig som energiminister Terje Aasland (Ap). Tirsdag fortsatte han regjeringens «utvikle, ikke avvikle»-turné med et møte med sine egne, toppsjefene i de største olje- og gasselskapene. Anledningen var den årlige Sandefjordkonferansen, og Equinor-sjef Anders Opedal var ikke sein om å si at julaften kom tidlig i år, ifølge nettstedet E24. Gavene Aasland hadde med til Sandefjord var 57 nye utvinningstillatelser.

Tildelingen er en del av departementets regelmessige TFO-runder (TFO står for «tildeling i forhåndsdefinerte områder», altså områder der det allerede er en form for infrastruktur som gjør at det kan gå fort fra leting til funn til produksjon).

Regjeringens turné ble startet av statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) allerede mandag. På Ap's sentralstyremøte var «utvikling, ikke avvikling» av oljebransjen ett av statsministerens desiderte hovedbudskap. På dette området følger dermed Ap definitivt opp sine valgkampløfter.

Mellom valget og turneen denne uka har de likevel inngått et budsjettforlik med partier som Rødt, MDG og SV. Partier som i mindre grad er interessert i utvikling, særlig ikke i de polare farvannene i Barentshavet, der fem av de 57 tillatelsene er lokalisert. En del av budsjettforliket innebar at det skal nedsettes en omstillingskommisjon, som skal arbeide med Norges vei ut av oljealderen. Ap har ikke tenkt å løpe fra dette, men kritikken av TFO-tildelingene fra de tre omtalte budsjettpartnerne lot ikke vente på seg.

Statsministeren forsvarer seg med at det er et klart flertall i Stortinget for regjeringens linje. Det fjerde budsjettstøttepartiet, Senterpartiet, er blant dem som ligger på samme linje. Troen på at teknologien skal hjelpe oss til utslippskutt, at utvikling av fornybare ressurser skal bli billigere og gå fortere og at arbeidet med karbonfangst og -lagring utvikles, ligger til grunn for optimismen. Regjeringen har også studert Det internasjonale energibyråets (IEA) årlige prognoser som viser at energibehovet i 2050 vil være som i dag, selv om politikerne i verden oppfyller sine egne løfter. Befolknings- og velstandsvekst krever mer energi, blant annet til luftavkjøling. De stadig flere og stadig større datasentrene som popper opp på hele kloden har også enorme behov for ny kraft.

Oljekameratene Støre og Aasland peker på arbeidsplasser, verdiskaping og energisikkerhet i en usikker verden når de snakker opp den norske oljebransjen. De kan likevel ikke neglisjere at vi snart må inn i en beinhard omstillingsprosess. Det blir også en beinhard politisk prosess.

🏷️ Extracted Entities (25)

Fornybar Energi 🏷️ (keyword) MENINGER 🏷️ (keyword) Oljebransjen 🏷️ (keyword) Terje Aasland 🏷️ (keyword) leder1 🏷️ (keyword) Aasland (place) Jonas Gahr Støre Ap (person) Sandefjord (place) TFO-runder TFO (organization) Anders Opedal (person) Ap's (entity) Barentshavet (entity) E24 (entity) Equinor (entity) IEA (entity) MDG (entity) Norge (entity) Rødt (entity) SV. Partier (organization) Sandefjordkonferansen (entity) Senterpartiet (entity) Stortinget (entity) Støre (entity) Terje Aasland Ap (person) Terje Søviknes Frp (person)

📊 Metadata

Keywords: oljebransjen, leder1, meninger, terje aasland, fornybar energi
OpenGraph Title: Terje dro til Sandefjord