Bekrefter: - Hun var enig
Simen Lyse (25) forlater Kolstad umiddelbart. Samtalene med kjæresten ble avgjørende da han tok samme valg som flere stjerner.
Håndball-EM
Bekrefter: - Hun var enig
Simen Lyse (25) forlater Kolstad umiddelbart. Samtalene med kjæresten ble avgjørende da han tok samme valg som flere stjerner.
SJØLYST (Dagbladet): Onsdag, dagen før Norges EM-åpning mot Ukraina, ble det bekreftet at Lyse forlater kriserammede Kolstad. Egentlig skulle han til den franske storklubben PSG etter sommeren, men nå går flyttelasset til Paris allerede i februar.
Det bekrefter også Lyse selv til Dagbladet.
Kolstad har det siste året mistet flere stjerner, og i desember ble det kjent at nye lønnskutt gjøres i klubben.
Norges største stjerne, Sander Sagosen, forlot selv Kolstad for et snaut år siden. Rett etter VM.
- Det er trist å se hvordan det har gått nå i ettertid. Man ønsker alt godt for prosjektet, men man må anerkjenne at det er ikke helt liv laget for de ambisjonene. Da er jeg glad for at det ikke er på mitt bord lenger.
Lyse ble den siste i en rekke av norske landslagsprofiler.
- Det er en blandet følelse. Det var ikke dette man ønsket fra start, men nå er beslutningen gjort. Nå får jeg bare stå i det, forklarer Lyse selv.
Trønderen understreker at hans seks år i klubben har vært fine, at klubben betyr mye for ham, men de økonomiske utfordringene i klubben har gjort det tøffere.
- Kom dette byttet brått på?
- Ja, veldig. Det har gått fort i svingene, men vi fikk såpass mye betenkningstid at det skal gå fint, svarer Lyse.
Han og samboeren ble i fjor vår foreldre til en liten gutt.
- Hvor mye spilte familien inn på avgjørelsen?
- Det er klart at jeg har ikke tatt valget alene. Det har vært mange runder med kjæresten om det her, hun er heldigvis enig i valget vi har kommet fram til. Det gjør det enklere når man har en partner som støtter og blir med. Det ville vært tøft å reise ned alene uten dem det første halvåret, forklarer Lyse, som håper proffeventyret vil gjøre ham til en enda bedre håndballspiller.
Norge-kaptein Vetle Eck Aga er fortsatt under kontrakt med Kolstad. Til Dagbladet sier han at planen er å bli i klubben til tross for spillerflukten som har vært det siste året.
- De siste månedene har vært spesielle. En vanskelig sak for både klubb og enkeltspillere. Jeg håper ting ordner seg og at vi kan fortsette å levere på et nivå vi kan gjøre, sier Aga.
- Er vi gode nok til å være et lag som er med i Europa og i toppen av Norge, så er jeg med. Men skulle det være et takras og klubben er i ferd med å ryke, da må man se seg om etter noe annet, men det er ikke situasjonen ennå, avslutter han.