Folk frykter det verste
Grønlenderne er bekymret og barna er redde. Noen vurderer å flytte til Danmark, andre har begynt å preppe.
Dagbladet på Grønland:
Folk frykter det verste
Grønlenderne er bekymret og barna er redde. Noen vurderer å flytte til Danmark, andre har begynt å preppe.
NUUK (Dagbladet): En mann vi snakket med her i Nuuk, bor rett ved flyplassen. Klokka fire her om natten, våknet han av en voldsom lyd. Han syntes det hørtes ut som en F16-jagerfly.
Men så var det bare vinden.
Grønlenderne er engstelige. Grønlenderne er stressa. Grønlenderne er bekymret for hva som kan komme til å skje.
Framtida er usikker. De frykter det verste.
Det er ordene som går igjen når vi spør folk her i Nuuk om hva de føler om at Donald Trump har rettet kikkerten mot verdens største øy, og at de nå, som regjeringssjef Jens-Frederik Nielsen formulerte det under pressekonferansen tirsdag, står midt «i orkanens øye».
Det er bare noen timer til utenriksministermøtet mellom Marco Rubio, Lars Løkke Rasmussen og Vivian Motzfeldt skal skje. I går meldte J.D Vance at han skal være med. Møtet ble flyttet til Det hvite hus og nå går spekulasjonene om også Donald Trump kan finne på å dukke opp.
I Nuuk vurderer noen om de skal flytte. «Det var noen av vennene våre som spurte oss: Tenker dere også på å flytte til Danmark hvis USA overtar?» sier en vi snakker med. «Det er det mange som tenker.»
Mange har familie i Danmark, de kan ha studert der eller jobbet der. Båndene mellom landene er kanskje kompliserte, men de er tette.
Men om de flytter, hva skjer da? Hva med familiene deres på Grønland? Verdiene de har i hus? Pengene de har i banken? Bedriften de kanskje har bygget opp fra scratch? Nei, mannen vi snakker med blir på Grønland uansett.
Barna er redde. En av Grønlands mest kjente influencere har lagt ut en video av sønnen sin på seks. «Kjære Donald Trump», sier guttungen, «Jeg heter Marley og jeg kommer fra Grønland. Jeg har en beskjed til deg: Du gjør grønlandske barn redde». Videoen er likt og delt av tusenvis. Gutten har blitt intervjuet på danske TV2.
Se dette innlegget på Instagram Et innlegg delt av indigenous.tv (@indigenous.tv)
Grønlenderne kjenner på utryggheten. Noen er engstelige for invasjon og væpnet konflikt, andre anser det som absurd og utenkelig.
Det flere er bekymret for, er hva som kan skje med kritiske samfunnsfunksjoner om amerikanerne plutselig tar over. Én ting er at Grønland drives etter en klassisk sosialdemokratisk velferdsmodell, slik som Norge, der blant annet sykehus og andre offentlige tjenester er gratis for innbyggerne. Vil en amerikansk overtakelse føre til at det de anser som naturlige samfunnsgoder faller bort?
En annen ting er at de er engstelige for at en eventuell overtakelse vil føre til kollaps i infrastruktur og forsyningslinjene, som i stor grad er forbundet til Danmark.
Noen har begynt å hamstre. Andre gjør seg klare for strømbrudd.
Danske TV2 har snakket med en bussjåfør som nå fyller fryseren med kjøtt og tørket fisk. «Hvis det skjer noe, har vi nok mat til oss selv. Jeg sørger for at vi har mel, kaffe og nok frysevarer til å overleve. Det beroliger meg», sier kvinnen, som ofte tenker på om hun skal bli i huset eller søke mot fjorden hvis situasjonen tilspisser seg.
DR har på sin side intervjuet et par idet de drar ut for å kjøpe flere kanner med bensin. Hvis strømmen går, må de ha nok til nødgeneratoren. «Jeg tror bare det er tryggheten i at man vet man kan få en kopp morgenkaffe og noe varme hvis det verst tenkelige skulle skje», sier kvinnen, som heter Inaluk Olsen Heilman.
På Grønland er det vanlig å ha fryseren full av mat. Befolkningen jakter, fisker og lagrer. Reinsdyr, krabber, steinbittrogn, fisk. «Jeg tror vi er riktig gode til å preppe», sier Inaluk til DR, «fordi vi gjør det allerede i forveien. Det er forskjellige sesonger for når man kan fange det ene eller det andre. Vi har alltid noe i fryseren».
Den grønlandske politikeren Aaja Chemnitz har etterlyst bedre beredskapsplaner for Grønland. «Mange har begynt å preppe og det er positivt», sa hun til avisa Sermitsiaq, men hun påpekte også behovet for bedre informasjon fra det offentlige rundt hva man skal handle og hvordan man skal forberede seg.
Tirsdag holdt Grønlands regjeringssjef Jens-Frederik Nielsen og Danmarks statsminister Mette Fredriksen en pressekonferanse, der de nok en gang understreket at Grønland ikke er til salgs. «Vi står i en geopolitisk krise. Hvis vi skal velge mellem USA og Danmark her og nå, så velger vi Danmark. Vi velger Nato, Kongeriket Danmark og EU», sa Nielsen.
Seinere på kvelden responderte Trump. «Jeg vet ikke hvem han er. Vet ingenting om ham, men det kommer til å bli et stort problem for ham», sa han, ifølge Bloomberg. Onsdag morgen fulgte han opp med et innlegg på Truth Social, der hevdet at øya er viktig for byggingen av det amerikanerne kaller «Golden Dome», et luftforsvarsverk inspirert av Israels «Iron Dome». Nato vil bli «langt sterkere og mer effektive med Grønland i USAs hender», skrev han.
«Alt annet er uakseptabelt».
Da var det bare noen timer siden det hadde kommet meldinger om at det danske forsvaret sender forsterkninger til Grønland. Ifølge DR skal militært materiell og en fortropp være sendt til øya.
Det skrur seg til for beboerne i Nuuk.