- Skal vi bli Gestapo?
Podkaststjerna reagerer kraftig på videoene fra Minneapolis: - Skal vi virkelig bli Gestapo?
Joe Rogan:
Kommenterer ICE-drapet
Podcaststjerna reagerer kraftig på videoene fra Minneapolis: - Skal vi virkelig bli Gestapo?
Kort fortalt
- Joe Rogan diskuterte skyteepisoden fra Minneapolis med senator Rand Paul og kalte hendelsen «forferdelig».
- Renee Nicole Good ble skutt og drept av en ICE-offiser, noe som har utløst sterke reaksjoner og protester i USA.
- Rogan kritiserte håndteringen i saken og advarte mot en politistat.
- Rogan og andre podkastere har blitt mer kritiske til Trump, spesielt når det gjelder innvandringspolitikken.
Sammendraget er laget av ChatGPT og godkjent av Dagbladet.
Under tirsdagens episode av «The Joe Rogan Experience» diskuterte Rogan den mye omtalte skyteepisoden fra Minneapolis med den republikanske senatoren Rand Paul.
- Det var veldig stygt å se noen skyte en amerikansk statsborger, spesielt en kvinne, i ansiktet. Det så helt forferdelig ut, sa Rogan.
Reaksjonene kommer etter at trebarnsmora Renee Nicole Good (37) ble skutt og drept av en ICE-offiser i Minneapolis 7. januar.
Etter skytingen hevdet sikkerhetsminister Kristi Noem at Good hadde forsøkt å kjøre over ICE-agentene, og beskrev hendelsen som «en terrorhandling» der agenten handlet i selvforsvar.
- Helt forferdelig
I den nye podcastepisoden sa Rogan at han har forståelse for at situasjonen var kaotisk for alle involverte, men han stilte likevel spørsmål ved om skytingen var nødvendig.
- Det så ut som hun egentlig prøvde å svinge bort. Det var bare helt forferdelig å se på, sa han.
Rogan advarte videre mot at ICE sin håndtering av innvandringssaker kan minne om en form for politistat:
- Du vil ikke ha militariserte folk i gatene som går rundt og krever papirer. Skal vi virkelig bli Gestapo?, spurte han, med henvisning til Nazi-Tysklands hemmelige statspoliti, kjent for sin brutalitet og undertrykkelse av politiske motstandere.
Drapet på Good har utløst sterke reaksjoner over hele USA. Demonstranter har samlet seg utenfor ICE-kontorer i flere byer, og både politikere og menneskerettighetsgrupper krever en uavhengig etterforskning.
Flere føderale aktorer har ifølge NBC News trukket seg i protest mot hvordan saken håndteres av Trump-administrasjonen.
Mer kritisk til Trump
Rogan er del av en bølge av populære podkastere som Trump aktivt oppsøkte under valgkampen for å nå yngre og mer konservative velgere.
Rogan, som har over 20 millioner følgere på YouTube og som topper Spotify-listene, har de siste månedene blitt stadig mer kritisk til Trump - og spesielt til administrasjonens innvandringspolitikk, ifølge Fox News.
Han har tidligere omtalt det som «sinnssykt» at administrasjonen går etter innvandrere som ikke bedriver kriminell aktivitet i USA.
- Bare bygningsarbeidere som møter opp på byggeplasser, og som blir raidet. Altså, helt seriøst?, sa han i fjor.
Flere tar avstand
Andre populære podcastere har også gått ut og kritisert myndighetene den siste tida.
Komikeren Andrew Schulz, kjent fra podkasten «Flagrant», har sagt at han føler seg «lurt» etter å ha stemt på Trump, ifølge NBC News.
Også «This Past Weekend»-verten Theo Von har reagert etter at et offisielt DHS-innlegg brukte et klipp av ham til å promotere ICE-arrestasjoner uten samtykke.
- Når det gjelder immigrasjon, er tankene og hjertet mitt på et langt mer nyansert sted enn det videoen viser, skrev Von på X.
Verken ICE eller Department of Homeland Security har kommentert Rogans uttalelser.