Beboerne fortviler: - Lysterror
Turid Lie (77) har sett seg lei av Kiwi-butikken som lyste opp hele nabolaget. Nå tar NorgesGruppen endelig grep.
Beboerne fortviler: - Lysterror
Turid Lie (77) har sett seg lei av Kiwi-butikken som lyste opp hele nabolaget. Nå tar NorgesGruppen endelig grep.
- Dette hører ikke hjemme i et beboerområde, sier Turid Lie (77) til Dagbladet.
Hun og flere andre beboere i nabolaget Borgen i Asker kommune reagerer på den lokale Kiwi-butikkens fasadesøyler med lys, som de mener er altfor sterke.
- Det er ikke noe ålreit å ha en hel vegg på et bygg med veldig sterke lys rett mot seg, sier Lie.
77-åringen forteller at det hele begynte i sommer.
- Jeg kan ikke begripe at det skal være så kraftig belyst, sa hun til lokalavisa Budstikka i desember.
Lysene har vært på fram til midten av desember, opplyser Lie til Dagbladet.
- Vi som bor i åsen mot Kiwi har egentlig en fantastisk utsikt, men den har blitt ødelagt av denne lysterroren, mener hun.
- Skjønner ikke vitsen
Lie har vært i kontakt med NorgesGruppen og fikk da beskjed om at det var en arkitekt som ville ha det slik.
Hun har også sendt brev til kommunen og klaget om dette.
- Vi som bor på Borgen er ikke interessert i å ha disse lysene. Det er to skilt med grønn Kiwi-reklame utafor den butikken - noe som er helt greit. Men vi skjønner ikke vitsen med en hel vegg, forteller Lie.
Nå håper hun lysene er slukket for godt.
- Vi som bor i området har vært fortvilet over dette i en god stund, og håper at Kiwi tar til fornuft og kutter dette helt ut, sier 77-åringen.
Har tatt grep
Dagbladet har vært i kontakt med NorgesGruppen, som eier den konkrete Kiwi-butikken.
- Vi har forståelse for de som har reagert, sier Stein Rømmerud, som er konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i NorgesGruppen.
Han forteller at de har lyttet til tilbakemeldingen fra beboerne i området.
- Fasadelyset med stripene er nå slått av og vil forbli avslått, opplyser Rømmerud.
Asker kommune bekrefter også at lysene er slått av for godt.
- Tiltakshaver (Norgesgruppen) har i dag gitt oss beskjed om at de skal frakoble fasadelysene permanent. Saken er dermed avsluttet fra kommunens side, sier saksbehandler Erlend Isachsen til Dagbladet.