Herold

Beboerne fortviler: - Lysterror

Kilde: Dagbladet Author: Anastasia Møyland Published: 2026-01-13 06:30:06
Naboene fortviler: - Lysterror

Turid Lie (77) har sett seg lei av Kiwi-butikken som lyste opp hele nabolaget. Nå tar NorgesGruppen endelig grep.

Beboerne fortviler: - Lysterror

Turid Lie (77) har sett seg lei av Kiwi-butikken som lyste opp hele nabolaget. Nå tar NorgesGruppen endelig grep.

- Dette hører ikke hjemme i et beboerområde, sier Turid Lie (77) til Dagbladet.

Hun og flere andre beboere i nabolaget Borgen i Asker kommune reagerer på den lokale Kiwi-butikkens fasadesøyler med lys, som de mener er altfor sterke.

- Det er ikke noe ålreit å ha en hel vegg på et bygg med veldig sterke lys rett mot seg, sier Lie.

77-åringen forteller at det hele begynte i sommer.

- Jeg kan ikke begripe at det skal være så kraftig belyst, sa hun til lokalavisa Budstikka i desember.

Lysene har vært på fram til midten av desember, opplyser Lie til Dagbladet.

- Vi som bor i åsen mot Kiwi har egentlig en fantastisk utsikt, men den har blitt ødelagt av denne lysterroren, mener hun.

- Skjønner ikke vitsen

Lie har vært i kontakt med NorgesGruppen og fikk da beskjed om at det var en arkitekt som ville ha det slik.

Hun har også sendt brev til kommunen og klaget om dette.

- Vi som bor på Borgen er ikke interessert i å ha disse lysene. Det er to skilt med grønn Kiwi-reklame utafor den butikken - noe som er helt greit. Men vi skjønner ikke vitsen med en hel vegg, forteller Lie.

Nå håper hun lysene er slukket for godt.

- Vi som bor i området har vært fortvilet over dette i en god stund, og håper at Kiwi tar til fornuft og kutter dette helt ut, sier 77-åringen.

Har tatt grep

Dagbladet har vært i kontakt med NorgesGruppen, som eier den konkrete Kiwi-butikken.

- Vi har forståelse for de som har reagert, sier Stein Rømmerud, som er konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i NorgesGruppen.

Han forteller at de har lyttet til tilbakemeldingen fra beboerne i området.

- Fasadelyset med stripene er nå slått av og vil forbli avslått, opplyser Rømmerud.

Asker kommune bekrefter også at lysene er slått av for godt.

- Tiltakshaver (Norgesgruppen) har i dag gitt oss beskjed om at de skal frakoble fasadelysene permanent. Saken er dermed avsluttet fra kommunens side, sier saksbehandler Erlend Isachsen til Dagbladet.

Tips oss!Har du video, bilder eller tips? Send til Dagbladet her eller ring oss på 24 00 00 00.

🏷️ Extracted Entities (13)

Kiwi (entity) Tiltakshaver Norgesgruppen (person) Turid Lie (person) Asker kommune 🏷️ (keyword) Innenriks 🏷️ (keyword) Kiwi 🏷️ (keyword) NorgesGruppen 🏷️ (keyword) Nyheter 🏷️ (keyword) Borgen (entity) Stein Rømmerud (person) Asker (entity) Budstikka (entity) Erlend Isachsen (person)

📊 Metadata

Keywords: asker kommune, nyheter, norgesgruppen, kiwi, innenriks
OpenGraph Title: Beboerne fortviler: - Lysterror