- Skaper store bekymringer
Kort tid før mesterskapet starter, fortsetter denne OL-arenaen å skape overskrifter.
- Skaper store bekymringer
Kort tid før mesterskapet starter, fortsetter denne OL-arenaen å skape overskrifter.
Forrige uke uttalte lederen for Det internasjonale ishockeyforbundet (IIHF), Luc Tardif, til AP News at deler av Milano Santagiulia Ice Hockey Arena, ishockeyens hovedarena under vinter-OL, kanskje ikke vil være helt ferdigstilt i tide.
Etter de siste rapportene kan mye tyde på at ikke alt blir klart til OL starter 5. februar.
«Hull i isen og garderobene ikke ferdige: Denne arenaen skaper store OL-bekymringer,» slår den tyske avisa Bild opp mandag 12. januar.
«Selv om det fortsatt gjenstår mye bygging på andre nivå av hovedarenaen, antydet Tardif at man kan leve med enkelte mangler der det skulle være nødvendig,» meldte The Athletic 11. januar.
Fredag 9. januar ble det spilt en testkamp i OL-arenaen, som ikke gikk helt knirkefritt.
- En kamp i den italienske cupen, som skulle fungere som et testarrangement, måtte avbrytes i flere minutter. Årsaken: Et hull i isen! skriver Bild.
Ifølge The Athletic skal bare tre av 14 garderober være klare til bruk.
Tidligere har Santagiulia Arena blitt kritisert for isens dimensjoner, siden den er mindre enn det som brukes i NHL.
- Utenfor er jeg ikke helt sikker på om det blir klart, for noe av det er kaos. Men de kortere dimensjonene plaget ikke spillerne fredag, sa en av spillerne til The Athletic.
Både NHL og NHL Players’ Association hadde ansatte til stede for å observere hvordan ting gikk under testarrangementet, men ingen av gruppene har kommet med noen tilbakemeldinger.
Det internasjonale ishockeyforbundet har bekreftet at kapasiten blir 11 800, til tross for at arenaen etter planen skulle ha plass til 14 000 mennesker.
Vinter-OL 2026 arrangeres i Milano og Cortina.