Politiet advarer: - Det er farlig
Nordland politidistrikt opplyser at de har fått informasjon om at flere kjører over Gimsøystraumbrua mellom Austvågøya og Gimsøy, til tross for at brua er stengt på grunn av kraftig vind.
Det meldes å være vindkast på 27-28 meter i sekundet.
Politiet har vært på stedet og skrevet ut to forelegg for kjøring mot rødt lys.
- Det er forbundet med fare å kjøre over brua ved sterke vindkast og politiet ber om at folk respekterer dette, lyder advarselen fra politiet.
Operasjonsleder Ina Kristin Selfors opplyser til Dagbladet at det var en innringer som hadde stått drøye tre timer i kø, som meldte fra om at seks-sju biler hadde kjørt over brua mens den var stengt.
Da politiet ankom stedet, så de ytterligere to biler som kjørte over. Disse ble stanset da de ankom Leknes-sida, på vestsiden av brua.
Selfors sier at det er kjent problematikk for politiet i distriktet at trafikanter kjører selv om brua er stengt.
- I forbindelse med stengt bru, da får vi som regel meldinger om flere som trosser forbudet, sier Selfors.
Hun understreker faren trafikantene setter seg selv og andre i om de trosser forbudet.
- Det er forbundet med fare, og man setter også andre i fare. Både bilberging, politi og helsepersonell som kan bli nødt til å bistå, sier Selfors.
Da Dagbladet snakket med operasjonslederen like før halv seks, opplyses det at den 839 meter lange brua er åpen.