Gladnyhet: - Godt å se
Hele 75 prosent av nordmenn tror økonomien blir like god eller bedre i 2026.
Gladnyhet: - Godt å se
Hele 75 prosent av nordmenn tror økonomien blir like god eller bedre i 2026.
Kort fortalt
Nordmenn er optimistiske om økonomien i 2026, ifølge en undersøkelse fra YouGov for Nordea.
30 prosent tror økonomien blir bedre, mens 45 prosent tror den forblir som i 2025.
Randi Marjamaa i Nordea sier prisveksten har avtatt og rentekutt begynner å virke.
Sammendraget er laget av ChatGPT og godkjent av Børsen.
- Mange vil kunne få en god økonomisk utvikling framover, sier landssjef Randi Marjamaa i Nordea.
Nordmenn tror på bedret økonomi i 2026. Det kommer fram i en ny undersøkelse YouGov har utført på vegne av Nordea. Ifølge den ser nordmenn flest lyst på egen økonomisk situasjon det kommende året.
Så mange som 30 prosent svarer at de tror økonomien blir bedre i 2026, mens 45 prosent tror den blir lik som i 2025.
- Dette stemmer godt med anslag vi har for utviklingen i norsk økonomi og kjøpekraften til husholdningene. Prisveksten har kommet ned, rentekuttene begynner å virke og vi har hatt lønnsoppgjør som har gitt mange reallønnsvekst, sier Marjamaa i en uttalelse i forbindelse med resultatene.
- Utfordringer
Av de som svarer at de tror økonomien vil bedre seg i 2026, er det de yngste som er mest optimistiske. Mer enn dobbelt så mange av dem under 30 år tror de vil få en mye bedre økonomi det kommende året, mens de eldre skiller seg ut i den andre enden.
- Det er godt å se, for vi vet at unge også har utfordringer med å komme inn i arbeidsmarkedet. Vi har sett økt interesse for sparing og investering fra unge, noe vi ser på som et godt tegn, sier Marjamaa.
På samme tid svarer én av fem av de spurte at de ikke har nok oppsparte midler til å håndtere en uforutsett utgift på 10 000 kroner.
- Vi legger bak oss flere år preget av stigende boligpriser, renteoppgang, og høye strøm- og matvarepriser. Mange har også tæret på reservene i denne perioden, sier Marjamaa.
- Økt kjøpekraft
Det er imidlertid klare tegn til at husholdningene har fokus på å sette av penger igjen, ifølge banken.
Nordea oppgir at spareraten er høy, og at 53 prosent av de spurte prioriterer å spare til buffer.
- I takt med økt kjøpekraft har vi sett økt sparing. Det er både på tradisjonell sparekonto, men også en klar økning i antallet som sparer i aksjer og i fond. Denne utviklingen tror vi også vil fortsette inn i det nye året, sier Marjamaa.