- Trump gjør det rette
- Basert på fakta, sier Nato-sjefen.
Mark Rutte:
Hyller Donald Trump
- Basert på fakta, sier Nato-sjefen.
Nato-sjef Mark Rutte hyller USAs president Donald Trump for hans engasjement for å få Natoland til å bruke mer på forsvar.
- Jeg mener Donald Trump gjør det rette for Nato når han ber oss alle om å bidra mer, sier Rutte ifølge avisa The Guardian.
Han trekker fram enigheten om at Nato-land skal bruke fem prosent av deres bruttonasjonalprodukt (BNP), på forsvar.
- Når jeg hyller noen, så er det basert på fakta, legger han til.
Rutte snakket også om Arktis. Natos forhold til arktis har blitt særlig aktualisert etter at USAs president - gjentatte ganger - har sagt at USA vil ta kontroll over Grønland.
- Alle allierte er enige om at Arktis er viktig. Arktis må være en prioritet, sier Rutte ifølge nyhetsbyråeet Reuters.
Nato-sjefen understreker viktigheten av å ha en felles enighet om hvordan alliansen skal gå frem i Arktis.
Danmark har gjentatte ganger kritisert Donald Trumps fremferd og utsagn om Grønland.