Avslører ny smell
Langrennsløper Oskar Opstad Vike (22) jakter OL-plass, men får stadig nye hinder på veien. Sprinteren stiller ikke i NM på Steinkjer.
Langrenn:
NM ryker
Langrennsløper Oskar Opstad Vike (22) jakter OL-plass, men får stadig nye hinder på veien. Sprinteren stiller ikke i NM på Steinkjer.
Planen til Oskar Opstad Vike var å gå sprinten på Steinkjer-NM onsdag, men den står han over.
- Pådro meg en lett forkjølelse i forrige uke. I gang med trening igjen nå, men NM kommer for tidlig… skriver han i en melding til Dagbladet.
Før den siste sprinten i Tour de Ski brøt Oskar Opstad Vike på grunn av ryggsmerter. Dermed gikk han gikk glipp av muligheten til å gå sprintløypa i Val di Fiemme, som er den samme som i OL.
Han har tre pallplasser i sprint i verdenscupen denne sesongen, men OL-plassen lar seg altså vente. Runar-løperen kunne fort vært i en OL-tropp med topplassering på sprinten i Tour de Ski i Val di Fiemme.
Han var selv klar på at han mener han stiller sterkt til OL underveis i Tour de Ski - før ryggproblemene oppstod.
- Ryggen er helt fin, sier Vike nå på spørsmål om hvordan ryggen er.
22-åringen er tatt ut til verdenscupen i Oberhof som er kommende lørdag.
Han vil være en klar medaljekandidat i OL om han får plass.
Det gjenstår to OL-billetter i den norske herretroppen i langrenn. I hvert fall den ene vil gå til en sprinter. Dette skrev VG forrige uke om uttaket:
«Etter det VG får opplyst, så handler NM på Steinkjer, og avgjørelsene rundt den endelige OL-troppen, per nå nesten ene og alene om Norge skal gjøre plass til og fylle opp med sprinterne Oskar Opstad Vike og Ansgar Evensen, eller bare én av dem.»
OL starter 6. februar.