Nå kan du glemme 1,5-gradersmålet
Til tross for lovnader og mål, øker verdens karbondioksyd-utslipp. Igjen.
Paris-avtalen i 2015 skulle hindre global oppvarming på mer enn 1,5 grad. Nå er det for seint.
For verdens utslipp fortsetter å øke med 1,1 prosent i 2025, viser ny tall fra Global Carbon Project.
USA er utslippsverstingen, som gjør at de døende korallrevene i Great Barrier Reef sliter enda mer.
- Glem 1,5-gradersmålet
Trump-sinke
Annonsørinnhold
Tar nordmennmed storm
- Tenker Trump blir verre
Elbil-boom i Kina
Norge: Jobber med saken
Mer om
Til tross for mål om det motsatte, fortsetter verdens globale CO2-utslipp fra fossile kilder å øke, viser tall fra The Global Carbon Budget, som offentliggjøres natt til torsdag, norsk tid.
De globale fossile CO2-utslippene ventes å vokse med 1,1 prosent i 2025, som er ti prosent over nivået fra 2015.
- Vi hadde forventet at utslippene skulle bremse ned, så det er jo litt skuffende, sier Glen Peters, klimaforsker i Cicero, til Dagbladet.
I 20 år har klimaforsker Peters fulgt de globale CO2-utslippene tett, som sentral i Global Carbon Project. Natt til torsdag kommer igjen nye utslippstall:
Store land som Kina og India har mindre vekst enn forventet. Et annet trekk er at USA - med klimaskeptikeren Donald Trump i spissen - er en bremsekloss når det gjelder å kutte utslipp.
USA står bak tretten prosent av verdens fossilutslipp, som forventes å øke med 1,9 prosent. Kraftig økning i kullutslipp er hovedgrunnen, mens utslipp fra olje og gass også stiger noe.
- Trump bremser ting ned, så det er en del å bekymre seg over i USA, sier Peters.
Også internasjonal luftfart er forventet å øke sine utslipp med totalt 6,8 prosent i år.
- Dette utgjør også en stor andel utslippsøkningen, og er tilbake på nivåene før covid, sier Peters.
Konsentrasjonen av CO2 i atmosfæren slår dermed nye rekorder, og forskerne konkluderer med at framgangen globalt ikke er nok til å sette verden på riktig spor mot netto nullutslipp.
- Men om vi skal finne noe positivt, så gjør sol- og vindenergi det veldig bra i Kina og India, selv om utslippene fra begge land totalt sett går opp, sier Peters.
Kina er nå verdens ledende bruker av elbiler.
- 50 prosent av nye biler i Kina er nå elektriske, som jo da er veldig mange biler. En annen ting som er bra med økning av elbiler, er at de er mye mer effektive enn vanlige bensinbiler i det lange løp, sier Peters.
Norges totalutslipp går neppe veldig mye ned i 2025, ifølge forskerne.
- Men om vi ser nærmere på Norges utslipp, er vi på riktig vei, selv om det går sakte. Tendensen går nedover, sier Robbie Andrew i Cicero.
Han ser følgende positive trender:
Yara Porsgrunn har begynt med grønn hydrogen, Brevik sement har begynt med karbonfangst og - lagring (CCS) - og flere andre bedrifter prøver ut nye teknologier.
Flere industrier jobber med saken, men det går ikke så fort som håpet, sier Andrew.
USA, Kina, EU og India står for hoveddelen av utslippsdelen.
- Kull-, olje- og gassutslipp øker globalt, men kullbruk går ned i noen regioner.
- Japan har klart å redusere sine utslipp.
- Også internasjonal luftfart øker sine utslipp.