- Bør ikke ignoreres
Vestlandet, Trøndelag og Nordland kan vente seg kraftige vindkast fra natt til mandag.
Farevarsler langs kysten:
- Bør ikke ignoreres
Vestlandet, Trøndelag og Nordland kan vente seg kraftige vindkast fra natt til mandag.
Tips oss!Har du video, bilder eller tips? Send til Dagbladet her eller ring oss på 24 00 00 00.
Nå kommer uværet til Norge. Meteorologisk institutt utsteder nå gule farevarsler for liten til full storm på vestlandet, Trøndelag og deler av Nordland.
- Det blåser jo alltid på vestlandet. Er det noe farlig dette?
- Nå skal det blåse mer enn det pleier. Det blir kraftig vind, sier vakthavende Meteorolog ved Meteorologisk institutt, Per Egil Haga, til Dagbladet.
I Vestland og Rogaland kan vindkastene komme opp i 30 m/s og i Nordland kan det blir opptil 33 m/s, opplyser meteorologen.
Skalk lukene! Eller?
Farevarslene gjelder fra natt til mandag på vestlandet og i Trøndelag og tirsdag morgen i Nordland. Faren er ventet å minke mandag kveld på vestlandet og i Trøndelag og tirsdag morgen i Nordland.
Haga oppfordrer folk til å sikre løse gjenstander og advarer mot at tre kan velte og at veier blir stengt. Været kan medføre strømbrudd og forsinkelser i kollektivtransporten.
- Hvis man skal ut å reise kan det være lurt å framskynde eller utsette reisen, forteller Haga.
- Skal man skalke lukene?
- Det er litt «skalk lukene». Man bør ikke ignorere et gult farevarsel. Men vi har jo to nivåer over det, sier meteorologen.
Værskifte på vei
Lørdag kveld har også meteorologene hos Meteorologisk institutt vært travle med å bli kloke på et lavtrykk som er på vei innover landet.
- Nå blir det et værskifte, forteller Haga.
- Nå blir det mer lavtrykk, mye vind, nedbør og stigende temperatur. Først i sør, så i nordlige deler av landet, legger han til.
Det pågående høyttrykket som har gitt kaldt klarvær i store deler av landet avtar i løpet av søndagen, opplyser meteorologen.
Allerede tirsdag er det meldt plussgrader i hovedstaden. Det samme får både Stavanger og Bergen på søndag. I Trondheim og Bodø kommer de på onsdag.
Helt nord ser det ikke ut til å bli plussgrader, men betydelig varmere fra og med onsdag.