Dropper USA: - Knuser hjertet mitt
Cecilia Brækhus (44) bekrefter at hun dropper flytting til USA. Hun fortviler dypt over landet hun bodde i mange år: - Vet ikke om jeg kommer inn hvis jeg sier det.
Dropper USA: - Knuser hjertet mitt
Cecilia Brækhus (44) bekrefter at hun dropper flytting til USA. Hun fortviler dypt over landet hun bodde i mange år: - Vet ikke om jeg kommer inn hvis jeg sier det.
HAMAR/OSLO (Dagbladet): Det er i forbindelse med Idrettsgallaen at den ferske boksepensjonisten opplyser at hun blir værende i Norge, tross vurderinger om å flytte til USA - hvor hun har hatt base i en årrekke.
Bræhus la nylig boksehanskene på hylla etter å ha tatt tilbake VM-titlene på hjemmebane i oktober.
- Det blir i Norge. Det er veldig trist det som skjer i USA. Det knuser hjertet mitt. Selv jeg, som har bodd der i sju år, synes det er vanskelig å forklare alt. Jeg skjønner ikke hvordan det har gått så langt som det har, fortviler «the first lady» overfor Dagbladet.
- Er det noe konkret du fortviler ekstra over?
- Jeg vet ikke om jeg kan si det. Jeg vet ikke om jeg kommer inn i USA hvis jeg sier det. Jeg tror det forklarer mye.
Brækhus forteller at hun fortsatt har leilighet og alle tingene sine i USA, og at hun hadde planer om å pendle fram og tilbake. Det kan forklare hvorfor hun er tilbakeholden med kritikken.
- Jeg tror det sier seg selv at når jeg ikke kan fortelle deg hva jeg oppriktig mener, fordi det kan hende jeg ikke får innreisetillatelse til USA, så sier det det meste om situasjonen der borte.
Det har vært store protester i USA de siste dagene etter ICE-skytingen i Minneapolis:
44-åringen har som kjent bodd i USA i en årrekke, og har hatt base i Los Angeles og Chicago hvor hun har avholdt treningsleire i forbindelse med kamper.
I tillegg har hun amerikansk kjæreste, som gjorde det ekstra aktuelt å flytte tilbake.
- Kommer han til å flytte hit til Norge?
- Nå tok du meg litt på senga. Dette er ting jeg ikke snakker om. Vi har en samtale vi må ta, svarer Brækhus.
- Er han åpen for flytte hit?
- Du får spørre ham. Men han blir nok der borte.
Nå fortsetter altså Brækhus med sine prosjekter fra Oslo. Etter at hun tok tilbake de to verdensmestertitlene i Lillestrøm mot Ema Kozin, har det vært en spesiell periode for bergenseren.
- Jeg var helt ferdig etter Lillestrøm. Jeg var helt tom. Det tok alt fra meg å ta de to beltene. Det var min siste sjanse. Jeg var helt nede i kjelleren, men jeg ble verdensmester. Det var et flott punktum, men jeg har aldri vært så sliten før.
Hverdagen har fortsatt å være hektisk, selv etter at proffkarrieren ble lagt på hylla.
- Mobilen har ikke sluttet å ringe. Det har vært masse tilbud, og det er jeg veldig glad for, fortsetter boksedronninga.