Kan ha tapt 600 000 kroner
Johann André Forfang svarer «ja» på spørsmål om han er i bunnløs gjeld. Kristoffer Eriksen Sundal tror han kan ha tapt 600 000 kroner.
Nytt sjokk etter skandalen
Johann André Forfang svarer «ja» på spørsmål om han er i bunnløs gjeld. Kristoffer Eriksen Sundal tror han kan ha tapt 600 000 kroner.
Annonsørinnhold
Tar nordmennmed storm
- Vi har ikke kontakt
Fyrer løs
Ekspert: - Ã h, fytti
- Sier seg selv
Mer om
De norske skihopperne håper å normalisere situasjonen denne sesongen.
VM-skandalen i Trondheim kommer opp med jevne mellomrom. Og det er ingen tvil om at skandalen har hatt en sjokkerende effekt på hoppernes privatøkonomi.
- Sånn jeg har regnet på det, har jeg gått glipp av en gjennomsnittlig årslønn i Norge. Det vil si 600 000 kroner, sier Kristoffer Eriksen Sundal (24) til Dagbladet.
Johann André Forfang (30) bekrefter at han er i bunnløs gjeld:
- Jo, jeg er det, sier han.
Kort oppsummert:
Forfang og Marius Lindvik ble suspendert i tre måneder på grunn av manipulerte hoppdresser i VM. Rett etter mesterskapet ble også tre andre hoppere suspendert. Det internasjonale skiforbundet FIS mente det ble gjort mistenkelige funn i hoppdressene til Kristoffer Eriksen Sundal, Robin Pedersen og Robert Johansson.
Dette viste seg seinere ikke å stemme. De tre fikk verken hoppe i Holmenkollen, Vikersund, Lahti eller Planica mot slutten av forrige sesong. Som første hopper er Sundal åpen om hva han kan ha tapt i premiepenger og bonuser.
Det ble - som ventet - ikke funnet noe som helst i hoppdressen min. Saken er litt rar. De var sikkert litt stresset på bakrommet i denne perioden. Jeg fikk et brev om at saken var ferdig da jeg var i Courchevel (Frankrike) i august, forteller han.
Det var kjipt å miste renn, spesielt i Holmenkollen. Jeg har gått glipp av premiepenger og bonuser for sammenlagtprestasjon. Det er en betydelig sum med penger.
Når beløpet 600 000 kroner kommer opp, bekrefter han størrelsen.
Hvis du er topp ti i verdenscupen når sesongen er over, får du bonuser. I tillegg gikk jeg glipp av en tur til Zakopane i Polen. Der hadde Red Bull et hopparrangement. Det er sånn jeg tjener pengene mine. Men nå fikk jeg ikke muligheten til å gjøre jobben min.
Har det vært aktuelt å saksøke FIS?
Jeg har vært inne på tanken. Men det er ikke så lett. Da jeg begynte å sjekke muligheten, var det ikke så mye å stille opp med.
Er du bitter?
Selvfølgelig: Dette blir ikke glemt. Jeg hadde en god sesong før den plutselig var over. Jeg overlever, det skal ikke stå på det. Men i idretten vet du aldri. Skader du deg, har du et problem. Hopper du dårlig, tjener du ikke penger.
Etterforskningen viste at også Forfang og Lindvik var uskyldige i saken. Det var trenerteamet med Magnus Brevig i spissen som sydde inn de stive trådene i hoppdressene deres. Men som utøver har du et ansvar for utstyret du hopper med. Derfor godtok de suspensjonene.
Etter det Dagbladet erfarer skal det være kommunikasjon med Skiforbundet om mulig dekning av tapte inntekter. Men dette skal ikke være noe annet enn at muligheter undersøkes. Alle parter er svært innstilte på å komme seg videre.
I går var det kickoff før sesongen i lokalene til hovedsponsoren Elkjøp i Oslo. De norske aktørene ønsker å starte med blanke ark.
Den personlige økonomien skal likevel gå rundt. Forfang har lagt mye penger ned i oppussingen av et hus i Trondheim. Han erkjenner brutale økonomiske tider.
- Jeg har vært flink tidligere. Jeg har ikke måttet vinne hopprenn for at det skal gå rundt. Jeg har hatt et langsiktig perspektiv som skihopper. Nå er jeg blitt far. Jeg har bygd hus. Og jeg har en del ansvar som har komplisert ting litt.
Forfang er avhengig av å hoppe godt i vinter for å dekke utgiftene. Men han angrer ikke på husprosjektet. Håpet er at han nå kan fokusere på idretten. Verdenscupen starter på Lillehammer om en drøy uke.
Hvordan blir det å møte konkurrentene igjen, spesielt østerrikerne, som snikfilmet Norge i VM?
Det blir nok en litt klein stemning. Jeg er spent på hvordan det blir å møte dem i gangen på hotellet. Men jeg forventer at vi har blikkontakt og sier «hei». Så får vi se, påpeker Forfang.
Sesongens store mål er vinter-OL i Italia i februar. Her ligger det store muligheter for klingende mynt i kassa med gode prestasjoner.
Neste avspark - ett klikk unna